Hva skal til for å få besøk av Bilcross.no?

FULL FOKUS: Målet er alltid å lage en best mulig bilcross-nyhetsside. Det fører til mange besøk på bilcrossløp – og i bilcrossgarasjer. Som igjen fører til hundretusenvis av klikk på Bilcross.no i løpet av en sesong. Arkivfoto.

Bilcross.no kan aldri rekke å dekke alle bilcrossløp i løpet av en sesong. Men vi strekker oss langt for å dekke så mange som mulig. Og vi kommer gjerne på garasjebesøk.

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!

Vi setter alltid pris på tips og bilder av det som skjer rundt om i bilcross-Norge – kanskje ender tipset opp som en sak på Bilcross.no? Send epost til Bilcross.no@gmail.com.

Mange spør hver sesong om ikke vi kan komme og dekke akkurat deres favorittløp, derfor deler vi våre prioriteringer – og oppfordringer – som ligger til grunn for Bilcross.nos anbefalinger.

STILLE FØR STORMEN: Nå planlegges en ny bilcross-sesong, der vi prøver å være på så mange løp som mulig. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Løp dekkes ofte ut ifra følgende kriterier:

  • Vi tar en helhetsvurdering foran sesongstart og lager en prioriteringsliste. Det er viktig at aktive og arrangører holder Bilcross.no oppdatert så vi kan gjøre gode prioriteringer. Målet er alltid å lage en best mulig bilcross-nyhetsside.
  • Vi trenger info fra aktive og arrangører og setter pris på informasjon om antall påmeldte, løpsgjennomføring, tips om gode historier om deltakere, biler, funksjonærer, arrangør, jubileum av noe slag, eller annet vi bør vite om løpet/banen/arrangør/sesongen.
  • Arrangørers promotering av løp. Noen bilcrossløp forbigår i stillhet, mens andre blir en «snakkis» i bilcross-miljøet. Sistnevnte er naturlig nok mest interessant å dekke i saker både før, under og etter.
  • Erfaring med info fra arrangør underveis i løpet. Arrangører med god infoflyt og resultatservice får en stor stjerne i margen. Hvordan hver enkelt arrangør vil løse dette setter vi pris på å vite om i forkant av løp. Det kan gjøres i direkte kontakt med Bilcross.no.
  • Tips om saker vi ser kan bli aktuelle å rapportere fra løpet. Gode historier finnes det mange av på bilcross, vi tar gjerne i mot tips som kan føre til at vi prioriterer ett løp foran ett annet.
  • Eventuelle avtaler med lokalaviser og andre redaksjoner om bilder og/eller hele saker fra løpet. Tips gjerne deres lokalavis om mulighetene.
  • Antall deltakere / status på løp. Husk: Dette er ikke absolutt, mange gode saker kommer fra små løp, like gjerne som storløp.
  • Historie – løp, bane, klubb, team eller aktive som er tilbake, eller har jubileum, eller det er første løp av et nytt konsept som kan bli til et nytt storløp.
  • Profiler – vi har mange profiler i bilcrossen, det er stadig noen profiler fra andre motorsport-grener som prøver seg i bilcross, og det er også kjendiser som prøver seg på banen. Dette er gode saker som blir godt lest, som vi gjerne blir tipset om i god tid. Som da Lothepus kjørte bilcross på Rallebanen, eller da det ble kjørt Truls ala Hellstrøm-bilcross i Valdres.
  • Kilder – vi kan dekke løp på en god måte, også selv om ikke Bilcross.no er fysisk tilstede. Det gjør vi ved hjelp av kontaktpersoner som sender oppdateringer, resultater, bilder, sitater, med mer. Vi har et stort bildearkiv av utøvere. Vi har hyppig kontakt før, under og etter løpshelger med mange kilder i bilcrossen.
  • Førstemann til mølla – noen ganger spikrer vi planene for en helg, og da blir det rett og slett ikke mulig å reise til noen andre. Arrangører og aktive bør være tidlig ute med info til Bilcross.no foran en ny sesong.
  • Dato – noen ganger krasjer flere interessante løp. Vi klarer ikke å være overalt samtidig, selv om vi skulle ønske det aldri så mye. Vi klarer ikke å skrive om alle løp som arrangeres i løpet av sesongen. Da er det greit å ha disse kriteriene å prioritere ut ifra.
  • Dato, nok en gang – Bilcross.no har alltid vært et prosjekt ved siden av full jobb og familieliv. Løpshelger kan krasje med turnusarbeid eller familiære plikter for bidragsyterne bak Bilcross.no.

I 2022-sesongen skrev vi om rundt 50 løp – noen både før, under og etter – og vi var fysisk tilstede på 22 løp fra Namdal i Nord-Trøndelag til Konsmo lengst sør. Det betyr at vi brukte rundt åtte døgn i bil for å komme oss rundt på løp.

Totalt ble det skrevet 200 saker på Bilcross.no i 2022, her ser du hva som ble aller mest lest.

Og her finner du Bilcross.no sine anbefalinger for den kommende 2023-sesongen.

For å tipse Bilcross.no bruker du epost: Bilcross.no@gmail.com.

STILLE FØR STORMEN: Nå planlegges en ny bilcross-sesong, der vi prøver å være på så mange løp som mulig. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Les også Bilcross-bloggen: – Det fantastiske bilcross-Norge!

Sjekk også: – Vi ønsker å belønne de som bygger nye biler.

Sjekk også: – Har drømt om revansje!

,