En av landets beste bilcrossbaner ligger brakk – også denne sesongen: – Alt er satt på pause

VELFYLT VANDREPOKAL: Frode Sletten brenner foreløpig inne med både vandrepokal og 24.000 kroner i premiepotten. Bildet er fra 2016-versjonen av Rendalspokalen på Stor-Elvdal motorbane. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det er fem år siden forrige bilcrossløp her, og det er heller ikke planlagt noen løp i år heller. Savnet er stort etter både bane og ikke minst storløpet her. Håpet er at ildsjeler finner sammen på tvers av klubber, nok en gang, for å få til løp.

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!

NMK Stor-Elvdal har ansvaret for Stor-Elvdal motorbane, der det er en bilcrossbane som virkelig setter pilotene bak bilcrossrattet på prøve. Banen er viden kjent, de senere årene særlig på grunn av storløpet Rendalspokalen.

Da var det NMK Rendalen som tro til og hjalp naboklubben, mot å få låne arenaen til sitt storløp – som ble arrangert her fra det første oppgjøret tilbake i 2011.

Korona-pause fortsatt?

GOD, GAMMEL BILCROSSBANE: Bilcrossbanen til NMK Stor-Elvdal er en skikkelig heftig bilcrossbane som setter alle deltakerne skikkelig på prøve. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Siden 2018-sesongen har det ikke vært løp her. Nettsiden til NMK Stor-Elvdal er nede, siste oppdatering på klubbens Facebook-side er fra vårparten 2019, da inviteres det til dugnad og det informeres om at det blir ingen løp før banen er godkjent – mest sannsynlig blir det i 2020-sesongen, står det skrevet.

Som vi alle vet kom koronaen i 2020 – og alt ble satt på pause. En pause som varer fortsatt: – Status er at vi har ingen aktive sjåfører, og det er vanskelig å drive en klubb med ingen aktive medlemmer.

– Om det kommer noen med stor iver og har lyst til å drive klubben og få liv på bana igjen, så er de velkommen til det, forteller Lene Løkken, kasserer i NMK Stor-Elvdal.

Renner over med penger

Også Rendalspokalen ligger nede for telling. Storløpet tok bilcross-Norge med storm da NMK Rendalen var først ute med et nytt konsept: For hvert år ble det lagt 3.000 kroner i premiepotten.

Dette øker på med 3.000 nye kroner i potten, helt frem til noen klarer tre napp i vandrepokalen – og får med seg hele pengebunken i tillegg. Det skjedde aldri.

Alle vinnere har vunnet ett løp hver, så NMK Rendalen så etter hvert det best å redusere antall napp til to for å vinne pokalen og hele pengepotten.

Teller på knappene

VARIERT STARTFELT: Når det kjøres bilcross på skikkelige bilcrossbaner, dukker det opp noen gamle doninger som passer seg best på skikkelige bilcrossbaner. Som Fiat 850-en på bildet over, eller VW 1600 TL-en under, som gikk i det foreløpig siste oppgjøret av Rendalspokalen i 2017. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Siste oppgjør av Rendalspokalen ble kjørt i 2017, for året etter ble løpet først utsatt på grunn av flom, så avlyst fordi det var umulig å finne en ny løpsdato som ikke krasja med andre løp i regionen.

Siden den gang har det vært stille fra NMK Rendalen, ganske naturlig siden også koronaen kom og stakk kjepper i hjulene for alle storløp.

Nå teller Frode Sletten og resten av NMK Rendalen-staben på knappene når det gjelder fremtiden til dette storløpet.

Pengene står på konto

– Vi har ikke tilgang på bane i skrivende stund, siden NMK Stor Elvdal ikke har godkjent bane. Vi satte alt på vent da det var korona-begrensninger, vi også. For vi er jo avhengig av deltagere – men nå står vi ved ett veivalg.

– Enten er det slutt for Rendalspokalen, og vi betaler ut premiepengene til de respektive vinnerne som har napp i pokalen. Pengene står selvfølgelig på egen konto og venter på å bli overført.

– Eller vi finner en løsning med en annen klubb med en annen bane for å kjøre Rendalspokalen der. Utfordringen blir da logistikk av maskiner og utstyr – og kostnadene for å arrangere.

Opp til årsmøtet å avgjøre

REGJERENDE RENDALSMESTER: Magnus Bergsjøbrenden (NMK Gardermoen) pleier ikke kjøre boble, men salet om til det i Rendalspokalen 2017 og vant – og er med det tittelforsvarer fortsatt den dag i dag. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det siste – og det mest ønskelige alternativet – er ifølge Frode Sletten at NMK Rendalen kan låne NMK Stor Elvdal sin bane igjen, akkurat som før. Men det blir mest sannsynlig tidligst i 2024-sesongen – hvis det lar seg gjøre i det hele tatt:

– Vi har ikke søkt på løp for 2023, da vi ikke hadde bane klar, så vi må ta det opp på årsmøte og høre litt.

Dette vil være noe for årsmøte å diskutere, som må komme frem til veien videre, viser Frode Sletten til.

– Det er lov å håpe

– Er det et håp for at krefter på tvers av klubber i regionen samles for å få en tøff bane på beina igjen?

– Det er lov å håpe, sier Lene Løkken i NMK Stor-Elvdal. Per nå er det dessverre veldig lite som tyder på løp her igjen.

Men alle som føler seg kallet til å trå til, kan kontakte klubben på messenger via deres Facebook-side.

TOMMEL OPP? Det er lov å håpe for tommel opp for nye bilcrossløp på Stor-Elvdal motorbane. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Kort om Rendalspokalen:

  • Rendalspokalen er en vandrepokal som enn skal vinne 2 napp i, før du får den til odel og eie.
  • Hvert år blir det lagt kr 3.000,- i pokalen. Neste gang løpet eventuelt kjøres blir den 8. årgangen, og da ligger det 24.000 kroner i potten.
  • 7 forskjellige vinnere har hvert sitt napp i pokalen: 2017 – Magnus Bergsjøbrenden (NMK Gardermoen) i VW boble, 2016 – Lasse Rud (NMK Gardermoen) i Opel, 2015 – Steffen Restad (NMK Melhus) i Volvo 745, 2014 – Ove Brennodden (NMK Engerdal) i Volvo 245, 2013 – Frank Jevne (NMK Rendalen) i VW Boble, 2012 – Kjetil Finstad (NMK Elverum) i VW boble, 2011 – Arne Nilsen (NMK Hamar).
  • Løpet har, med ett unntak, blitt kjørt på Stor-Elvdal motorbane ved hvert eneste oppgjør. Denne banen ligger nå brakk for femte året på rad.

Mimre? Se bilder fra den foreløpig siste Rendalspokalen i 2017.

Les mer om Rendalspokalen 2017: – Hadde ikke drømt om seier!

Les mer om Rendalspokalen i Bilcross.no-arkivet.

SISTE NAPP: Magnus Bergsjøbrenden (NMK Gardermoen) i parc ferme etter seieren i Rendalspokalen 2017 – som ble den foreløpig siste årgangen av løpet som mange savner i bilcross-Norge. Arkivfoto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Har du et tips om en garasjeprat? Send epost til Bilcross.no@gmail.com.

Sjekk hva som ble mest lest på Bilcross.no i 2022-sesongen.

Nyttårsmester – endelig: – Har drømt om revansje!

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!