En førerforening for bilcrossfolket er nå etablert: – Ønsker et enkelt, tydelig og forutsigbart reglement

FØRERKONTAKT – OG NÅ FØRERFORENING: Arild Solberg er et kjent, diplomatisk fjes på store bilcrossløp – som her under Goldagsløpet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Kan vi si at dette blir en slags førerkontakt for hele bilcross-Norge? – Ja, det er nok det som er litt av ideen bak, svarer Arild Solberg.

Les også: «Takk for at Bilcross.no finnes».

Abonner på Bilcross.no sin YouTube-kanal.

– Det er nå dannet en førerforening for bilcrossere i Norge. Vår intensjon er å skape et fellesskap hvor man kan ytre sine meninger på en saklig måte, og stå sammen for å være bidragsytere for det beste for bilcrossen vår.

Det forteller Frode Leirhol og Arild Solberg, som begge er kjente karer i bilsportmiljøet. Førstnevnte har kjørt aktivt i en årrekke, og sistnevnte har vært førerkontakt på de største bilcrossløpene i landet.

«Støtdempere»

FØRER: Frode Leirhol har en lang bilcross-karriere bak seg, og har også vært aktiv i styre og stell. Nå er han en av to pådrivere til å stifte en førerforening i bilcross – for første gang i bilcrossens 43 år lange historie. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Der har Arild Solberg vært «støtdemperen» mellom deltakere og jury og og løpsledelse – en øvelse han har fått mye kred for. Flere kan være ganske så heite i toppen etter en takling på banen.

Frode Leirhol er mest kjent som fører gjennom et langt bilcross-liv, men også han har erfaring fra organisasjonslivet bak bilsporten.

Frode og Arild har blant annet sittet i NMKs hastighetskomite sammen i tidligere tider.

Uforutsigbart

Det var Frode som foreslo Arild, og de har snakket om dette tidligere også – men nå var tiden inne for å danne en førerforening. Er det på grunn av de siste regelendringene, nå før jul?

– Vi hadde neppe startet dette, hvert fall ikke akkurat nå, hvis ikke det var for disse regelendringene som kom nå, svarer Arild på spørsmålet fra Bilcross.no.

– Men det er ikke regelendringene i seg selv som er greia, men mer hvordan det skjer.

Forutsigbarhet

Arild forteller at han har fått høre fra foreldre til juniorer som er fortvilte, som plutselig har en ulovlig bilcrossbil eller tre. Det fikk ham for alvor til å problematisere tradisjonen med Bilsportboka som kommer rett før jul.

– Hvorfor skal vi kjøre etter et reglement som kommer rett før jul, bare noen måneder før første løp? Det viktigste jeg tenker med en førerforening, er forutsigbarhet.

Regelendringer bør utredes, høres, og innføres på sikt, mener ildsjelene bak foreningen.

Bedre tid

– Ta eksempelet med junioren, som får vite i desember at bilen han har klar til løp i april plutselig er ulovlig å bruke i bilcross, sier en engasjert Arild Solberg på telefon til Bilcross.no en sen fredagskveld, etter at nyheten om førerforeningen sprakk på Facebook:

– Hadde disse reglene blitt varslet nå og trådt i kraft i 2026, så kunne han kjørt med bilen slik den er helt til ting går i stykker – som det jo gjør i bilcross – og da byttet til noe som er lovlig å bruke i fremtiden.

Regelendringene i seg selv vil ikke Arild mene stort om, – det er opp til førerne i foreningen å mene noe om.

Vil aldri bli helt samstemt

– Bilcross førerforening vil ikke bli noen motpol mot forbundet, men heller en sparringspartner. Vi tror jo at Norges Bilsportforbund er tjent med å få en saklig part som spiller inn ideer og forslag fra de aktive. Og den andre veien, at vi kan formidle fra forbundet til de aktive.

Førerforeningen vil bruke Styreweb, der forslag kan fremmes og det kan kjøres avstemninger på konkrete forslag. Det er viktig at bilcrossfolket føler seg hørt, men også skape en forståelse for de regelendringer som kommer.

– Alle kan ikke bli enige – vi kommer aldri til å få flere hundre  – kanskje tusen – bilcross-sjåfører til å være helt samstemt, sier Arild og ler.

Forståelse er viktig

– Det er heller ikke målet, det å være enig om alt, men målet er at vi gir seksjonen et bedre grunnlag, og førerne får et bedre innblikk i prosessene og hvorfor reglene blir som de blir. Forståelse er viktig, ikke utopien om full enighet.

– Vi ønsker at førerne skal få være med på å utvikle sporten, understreker Arild. Han forteller at foreningen vil holde region-møter rundt om i landet og hører på hva bilcrossfolket er opptatt av på forskjellige kanter.

Det er viktig at førerforeningen representerer bredden i bilcrossen – og den er ekstremt bred, er Arild og Bilcross.no-journalisten enige om – akkurat som den SKAL være.

En ekstrem bredde

– Det blir en forening sammensatt av folk fra hele bilcross-Norge. Med forskjellige interesser, forskjellige nivå – der alle må ha respekt for hverandre:

– Noen vil satse maks, andre vil bare henge med og få et kick. Bilcross skal romme alle som vil være med på moroa.

– Vi må løfte spørsmålet: Hva vil vi med norsk bilcross – hvor vil vi være om ti år?

Vil samle førerne

Frode Leirhol løftet ideen om en førerforening på Facebook før jul, til gode tilbakemeldinger. Nå er det Frode og Arild som starter opp foreningen, og det er nå mulig å melde seg inn.

«Førerforeningens formål er å være en rådgivende og demokratisk forening hvor førerne settes i fokus» heter det i pressemeldingen som ble sendt ut fredag 5. januar 2024.

«Foreningen skal fungere som et verktøy for å samle førere, og sammen bidra til å gjøre forbund og organisasjoner sterkere».

Åpent innsyn

Dette første året skal brukes til å tilpasse foreningen til det beste for førerne. Derfor styres den av en oppnevnt gruppe for å komme i gang. Fra og med neste år vil det være et demokratisk valgt styre.

Kun de med førerlisens eller ledsagerlisens kan være medlem i foreningen. Medlemskontingenten er satt til 100 kroner per medlem for å dekke kostnader med drift.

Alt arbeid i foreningen er ulønnet og basert på frivillig innsats og åpent innsyn.

Enkle og tydelige regelverk

«For bilcross/folkrace bør det lages mål, visjon og strategier for en tiårsperiode. (2026-2036). Foreningen ønsker at et slikt arbeid iverksettes, og ønsker å bruke førernes kompetanse, meninger og engasjement i dette arbeidet for å bidra inn til forbund og organisasjoner.

Det ønskes også minimum to års varsel før endringer av regelverk. Dette for å skape tydelige linjer med klare økonomiske og praktiske forutsetninger i sporten vår.

Reglementene skal være enkle, tydelige og forutsigbare», heter det videre i pressemeldingen.

Innmelding er åpnet

«Vi håper alle tar oss vel imot og melder dere inn om dere har lisens og hjerte for bilcrossen slik som oss!», står det i pressemeldingen, undertegnet av Frode Leirhol og Arild Solberg.

De kan kontaktes av interesserte på telefon, Arild Solberg på 950 38 631, og Frode Leirhol på 975 25 025, eller e-post post@bcff.no.

Innmelding i Bilcross førerforening kan gjøres her (ekstern link).

FØRERKONTAKT – OG NÅ FØRERFORENING: Arild Solberg er et kjent, diplomatisk fjes på store bilcrossløp – som her under Goldagsløpet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Sjekk Bilcrosspraten – torsdager på Bilcross.no.

SETTER DU PRIS PÅ BILCROSS.NO?
VIL DU STØTTE ER BILCROSS.NO-VIPPSEN 54 02 81.

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!

,