Fredags(bilcross)filmen: Tidenes første Landskamp

«Du biler bra», sa konkurrenten som ble forbikjørt ikke bare en gang, men to ganger. For Morten Ottesen tok ikke en eneste start med sin Opel Ascona B, men vant likevel tilslutt den aller første Landskampen i bilcross for snart 20 år siden.

Filmen vises fra og med klokka 19.00 fredag 23. oktober 2020.

Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!

Denne ukens bilcrossfilm er fra den aller første Landskampen i bilcross på Momarken bilbane, tilbake i 2001-sesongen.

Det var det aller første storløpet i sitt slag, med mye forarbeid for å invitere svensker og la de kjøre på sitt reglement her i Norge.

Men det ble norsk seier, til en overrasket seierherre:

Fersk seierherre

– Det er ikke så mye jeg husker, sier Morten Ottesen og ler, – men akkurat det der husker jeg veldig godt! Kanskje det jeg husker aller best fra bilcrosstida. Det som sitter igjen.

– Jeg hadde aldri trudd jeg sku’ vinne, fordi der var det mange skarpskodde konkurrenter og jeg var nok langt ifra blant dem som hadde kosta på bilen mest.

Morten hadde vært med kompiser på bilcrossløp helt siden 1980-tallet, og flere i kompisgjengen hadde bilcrossbiler på gang. Først etter mange år med forberedelser, kjørte Morten sitt aller første løp i 1999, 29 år gammel.

Bare to år senere tok han sin aller største bilcross-seier i Landskamp 2001.

Bråstopp for bilcrossen

READY TO RACE: Morten Ottesen klar for fight. Foto: Stian Ormestad.

– Vi brukte jo våre egne penger den gangen, sier Morten. Bilcrossen var finansiert fra lønningsposen, helt uten spons og vipps og pappa-penger.

– Vi måtte ha penger til overs først. Men det er vel derfor jeg ikke gidder å henge med lenger, sånn som bilcrossen er blitt i dag. Nå må du ha mye penger til overs. Misbruk av penger, etter mitt syn.

Morten kjørte sitt siste bilcrossløp i 2014. Da fikk en Opel Rekord dødsstøtet på hjemmebanen Moa, etter en bråstopp i den nye muren i øvre sving.

– Jeg var forsåvidt med på å sette opp den muren, veldig motvillig. Og det var i den samme muren bilcrossen fikk en bråstopp for min del.

Ikke ett eneste bilcrossløp

Etter 15 år med bilcross, så å si alltid med Opel med spinn på bakhjulene Ascona, Manta og Rekord, var det over og ut. Og Morten angrer ikke:

– Jeg kjørte på det meste et tjuetalls løp i sesongen. Så begynte dama med bilcross. Og så tre av fire jentunger. Jeg gikk nok på en skikkelig smell, også når det gjelder skruing. Mista helt løsta.

Nå går heller helgene med til å campe med racingbussen fra bilcrosstida. I sommer har Morten og kona kjørt Norge på kryss og tvers, helt uten å ramle innom ett eneste bilcrossløp:

– Det frister ikke i det hele tatt. Jeg holder kontakten med mange jeg ble kjent med i bilcrossen, men da går det mer i biler vi skrur på og har etter veien og det sosiale.

Travle bilcross-tider

Så var det vel også det sosiale med bilcrossen som telte mest, også for Morten Ottesen. Det var sjelden stille i depot klokka 23.00 i tidligere bilcross-tider. Og hvert fall ikke på depotplassen rundt Morten og kompani.

– Vi var konger i depot, uansett hva som skjedde på banen, sier Morten og ler godt. – Det var jævelig moro, og jeg ville aldri vært den tida foruten. Men alt til sin tid.

Morten forteller at han kjørte bakkeløp i Tønsberg på lørdag, og nytt løp på Finnskogen på søndag. I mellomtida ble bakaksel bytta på et stopp hjemme i Blaker.

– Det går en stund, men ikke så lenge. Men sånne oppturer som Landskampen lever du lenge på, og det er ekstra stas å jakte på sånne seiere.

Lurer seg frem hele veien

FORBI I SISTE SVING: Morten Ottesen sladder inn til siste heatseier før han er klar for A-finale. Foran Marlow Hjørnerud, som røyk på to sigarer denne helga på grunn av Morten. Foto: Stian Ormestad.

Morten Ottesen tar ikke en eneste start i Landskamp 2001, men kjører seg opp gang på gang og kommer seg direkte til A-finale. Også her må han lure seg frem.

Spesielt veteranen allerede den gang Marlow Hjørnerud fikk kjenne på presset, for de to møttes i to innledende omganger.

– Marlow sa det så fint: «Du biler bra!». Jeg snøyt han for to sigarer den helga. Han pleide nemlig å fyre en sigar for å feire hver heatseier.

Marlow kjørte tradisjonell boble med luftkjølt boxermotor i hekken. Mens svenskene kom med Ford V6 og Peugeot og andre vannavkjølte motorer. – Første gang jeg så ei boble koke, sier Morten.

Fikk vandrepokalen til odel og eie

Storseieren sørget for at Morten fikk en diger vandrepokal på garasjehylla. Og den står der enda, den dag i dag.

– Det tok jo ni år før den neste Landskampen, og da spurte Torfinn Strengen etter vandrepokalen. Da fortalte jeg at den sto godt planta på hylla, og de kjøpte en ny vandrepokal.

– Det hadde jo ødelagt hele garasjen hvis jeg skulle ta ned den, sier Morten og ler.

Morten mener mye har forandret seg i bilcrossen. Det har blitt mer seriøst, med mer penger og mer alvor.

– Vi brukte bilene og det var mer hard kjøring den gangen – og det var veldig moro.

Viser hele Landskamp 2001

– Rykker det helt ærlig ikke i gassfoten i det hele tatt?

– Jeg kjenner ikke noen tendenser til noe sånt, nei.

Kanskje fremkaller filmen vi viser denne fredagen litt småkribling i gassfoten, for Landskamp i bilcross på Momarken bilbane 2001 vises i sin helhet fra klokka 19.00 fredag 23. oktober 2020.

Vil du støtte Bilcross.no og jobben som gjøres? Vipps 54 02 81.

TRAVLE BILCROSSTIDER: Morten Ottesen (den gang NMK Eidsvoll) ble lei av å skru med over tjue løp i sesongen, pluss at både kone og tre av fire jentunger begynte med bilcross. Foto: Stian Ormestad.

Les også om Talentracet: Smak av storløp i en annerledes sesong.

Sjekk også: – Hva er det som er så moro med bilcross, ‘a?

, ,