– Hva er det som er så moro med bilcross, ‘a?

Dette spørsmålet stiller jeg mange bilcrossere jeg prater med. I dag fikk jeg det selv, i podcasten Førermøte. Dumt spørsmål, ass.

Hør bilcross-praten på Førermøte (fra 20 minutter ut i episoden).

Joa, det er et ganske dumt spørsmål for oss som digger bilcross. Vi veit hvor moro det er. Og vi trenger neppe å drive og forklare det for hverandre.

Men jeg som surrer med Bilcross.no dag ut og dag inn, har et mål om å nå langt utover «menigheten». Og det får vi til, ser vi at lesertall og tilbakemeldinger.

BILCROSS-PRAT: Stian Ormestad fra Bilcross.no, og Kjetil Flåten og Terje Flåten i podcasten Førermøte. Foto: Selfie.

Derfor spør vi dumme spørsmål vi alle i bilcrossmiljøet vet svaret på.

Folkesporten bilcross

Ofte blir svaret: «Det er jo bare helt sinnsykt gøy!». Så spør vi: «Hvorfor startet du med bilcross, da?».

Da svarer de fleste: «Fordi pappa eller mamma eller naboen eller sjefen på jobben gjorde det».

Andre ganger er det mer spennende svar: «Jeg skulle imponere ei dame». Ikke så sjelden, faktisk. «Vise at jeg turde», liksom. Eller: «Det var et veddemål».

Usikker på om det å «måtte» kjøre bilcross er å tape eller vinne veddemål. Må være det siste. For bilcross er en gave, til sånne som oss. Og mange andre, som ikke vet hvor moro det er enda.

Bilcross er folkesporten – for alle! Hvem som helst kan drive med dette. Du kan kjøpe den ene helga, og kjøre den andre.

Det er mange grunner for at bilcross er så moro. Her er noen av dem:

  • Dette er sporten for alle. Her finner du folk fra de fleste samfunnslag, med helt forskjellige forutsetninger. Noen vil bare vinne, men de fleste vil «bare» delta.
  • Det samme med biler. Her stiller alle biler likt, og det er fascinerende å se digre Volvo langtak i jevne fighter med en bitteliten Nissan Micra. Noen ganger kan kampen om fjerdeplassen i heatet være like heftig som kampen om totalseier tilslutt. Det er alltid noe å følge med på.
  • Det samme med taktikk. Noen trimmer så de må selge både sofa og kjøleskap for å få budsjettet til å gå opp. Men de fleste grubler seg frem til Reodor Felgen-løsninger på billigbudsjett. Noen kaster seg inn i svingene og gir blankt faen i utgangshastighet. Andre kniper og henter fart både her og der. Noen satser alt på å ta starten, og har vunnet bare de er først i første sving. Andre digger å lure seg oppover i feltet, fra bakerste hold. Dette blir det fantastisk motorsport ut av!
  • Selv om det slåss så busta fyker på banen, er bilcrossmiljøet fantastisk godt. To som braker sammen, kan hjelpe hverandre med deler og arbeid for å få bilene klare til neste fight. For folk utenfor miljøet kan dette virke helt merkelig, men vi vet at dette er normalen.
  • Jeg elsker bilcross for hvordan en enkel motorsport med gamle vrak kan binde folk sammen. Sjekk alle familiene – nabolagene – vennegjengene – you name it! Ut av en bilcrossbuss kan det tyte flere generasjoner som alle heier på bestefar, mamma, eller junior på 15 år. Det skaper et fellesskap på tvers av generasjoner, mye mer enn et hvilket som helst familieselskap kan skilte med.
  • Talenter kommer i alle former i bilcross. Du kan stå der med store øyne og bare digge kjøringen på banen, og i depot tyter det en diger gamling ut av bilen – en du ville sett for deg med hatt og stokk og automatgear i stødig 25 km/t på vei til eldresenteret en hvilken som helst søndag formiddag. Eller så spretter det ut en liten tass av en 14-åring som ser ut som startet på skolen i fjor og sluttet med bleier ett par år før det igjen. Eller det er «ei dame bak rattet». Du skal aldri kimse av det!
  • Jeg blir stadig fascinert av all den kunnskapen som folk besitter i bilcrossmiljøet. Tenk hva folk kan om bil, teknikk og skruing. Mens stadig flere trimmer med en liten laptop på fanget i disse dager, trimmer fortsatt mange «analogt». Folk kan så mye at noen ganger er det moro å bare lene seg tilbake og sitte og lytte. Og når et helt team gyver løs på et motor- eller gearkassebytte mellom to omganger, flokker folk seg rundt. Ikke rart, for dette er ofte et velsmurt maskineri med hobbymekanikere som jobber på høygear. Rett og slett rått.
  • Budordningen. Det er fantastisk at et utjevnende tiltak som dette funker så bra som det tross alt gjør. Her er ingen bedre enn andre, alle stiller på lik linje når løpet er slutt. Neste helg er det kanskje du som stiller til start i den sykeste vinnerbilen vi har sett så langt. Eller noen stikker av med din. Sånn er gamet, og det er det som er den aller viktigste grunnen til at bilcross fortsatt er bilcross.
  • Men det som trumfer alt det jeg har nevnt over her, er det mange motorsportgrener skilter med: «Her kan alt skje!» I bilcross kan med rette også legge til «OG DET SKJER!!!». For ingenting er avgjort i forkant av et bilcrossløp. Og akkurat det er det jeg digger aller mest, både som sjåfør selv, funksjonær, publikummer og mediamann. Ingenting er avgjort før målflagget vaier. Spenning – hele veien!

Du har sikkert flere grunner?

Fyr løs i kommentarfeltet på Facebook-siden vår, eller send en epost til Stian@Bilcross.no.

Hør bilcross-praten på Førermøte (fra 20 minutter ut i episoden).

Podcasten Førermøte slippes hver torsdag, og Bilcross.no-besøket blir lyttbart fra og med torsdag 27. februar – to dager før årets bilcross-sesong spinnes i gang på Moa – les mer om det her.

Bilcross-bloggen: – Det fantastiske bilcross-Norge!

,