Heatseier med Rover V8: – Det hadde jeg aldri trodd!

En sommerdag for 20 år siden brummer en Rover SD1 over målstreken først i 1. omgang av Frontmestermøte 2000 – denne ukens fredags(bilcross)film. – Det seila og gikk i alle retninger, mimrer mannen bak rattet, Kai M. Dahl.

Sjekk: Fredags(bilcross)filmen: Frontmestermøte 2000.

Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!

Kai M. Dahl (55) begynte med bilcross i ei VW boble i klubbløpet til NMK Eidsvoll, nå NMK Gardermoen, i 1994.

Fra og med 1995-sesongen var han en aktiv kjører, og er det fortsatt den dag i dag. Og bilcrossbilparken har alltid vært veldig variert.

Ikke brukanes på veien – og ikke brukanes på banen

SHOWMANN: Bilcross er jo mest for show, mener Kai M. Dahl (NMK Gardermoen) som har kjørt mye rart opp gjennom årenes bilcrossløp. Arkivfoto: Svenn Dvergastein.

Men den mest spesielle av alle bilcrossbilene han har kjørt, er nok Roveren han rigget til bilcross før 2000-sesongen.

Det var et prosjekt som en kamerat hadde stående, som han aldri kom i mål med. – Han innså etter hvert at den var i for dårlig stand til veien.

– Den var vel ikke særlig mer brukanes på banen, skal jeg være helt ærlig, sier Kai og humrer på telefon med Bilcross.no.

V8 trekkbil, V8 bilcrossbil

Men Roveren så veldig pen ut. 1970-tallets flaggskip fra den engelske bilfabrikanten ble med et nytt malingsstrøk ganske så hel og pen utvendig, og under panseret sto det en diger V8-motor.

– Roveren så jo helt strøken ut. Folk trudde jeg var klin gæærn, sier Kai og ler godt.

Som trekkbil brukte han en diger Chevrolet Impala. Det var litt av et følge.

Satser alt på å lage show

Og det er litt av greia for Kai M. Dahl. – Jeg har aldri hatt økonomi og mulighet til å hevde meg helt i toppen i bilcross, så jeg har aldri kjørt for å vinne.

– Jeg har heller satsa på å stikke meg litt ut for å lage show, sier Kai og ramser opp bilcrossbilene han har kjørt.

For det varte ikke lenge med boble, før det ble alt mulig annet rart:

Reodor Felgen-løsninger

BMW 3-serie med Ford V6-motor, Opel Ascona A og B, Ford Escort MK1, 2 og 3, og Ford Ka – som Kai var en av de første til å rigge til bilcross.

SKIKKELIG SKUTE: Det seilet i alle retninger, forteller Kai M. Dahl om opplevelsen bak rattet på en Rover SD1 med V8-er under panseret og bakhjulstdrift. Foto: Stian Ormestad.

Han var også blant de første med Ford Sierra i sin tid, da det fortsatt var en ganske ny og moderne bil. Og da han for første og eneste gang kjørte NMKs Landsfinale i bilcross, stilte han opp med noe så ukonvensjonelt som en Subaru Impreza.

Bil- og motorfabrikat har blitt blandet etter alle kunstens regler i god, gammel Reodor Felgen-stil.

Slåsskamp med bilen

Men den aller mest spesielle i bilcrossbilparken tør vi hevde er Roveren, tross helt original motor under panseret. Den stakk ut i starten av 1. omgang i Mestermøte for frontmotorbiler 2000, som er denne ukens fredags(bilcross)film.

– Det dro noe så sykt over startlangsletta, og så var det å slåss seg inn til mål. Og da mener jeg mest en slåsskamp mellom meg og bilen.

– Det var som å kjøre en båt, det seila noe så fryktelig.

Kortvarig suksess

Understellet var helt originalt, akkurat som engelskmennene hadde skrudd det sånn tålig sammen ved samlebåndet en gang på slutten av 1970-tallet. Dekkene var ikke særlig bedre, så det stakk i alle retninger, mimrer Kai i prat med Bilcross.no.

Det ble derfor kortvarig suksess: Etter heatseieren i 1. omgang, ble det en skogtur i 2. omgang.

Men Kai hadde vunnet likevel: Han hadde sørget for skikkelig show.

Aktiv bilcrosser i over 25 år

– Jeg har liksom alltid hatt en hang etter å prøve det ikke alle andre kjører, sier Kai.

Og siste løpet med en spesiell bilcrossbil er neppe kjørt:

– Jeg har sagt at jeg skal gi meg mange ganger, men så blir det ett løp til og så enda ett. Så det er har blitt over 25 år med bilcross, jevnt og trutt.

Ikke verdens mest solide konstruksjon

STARTRASK: Roveren raser over startlangstrekken på Hellerstadbanen, der den var langbent og fin i konkurranse med mer ordinære bilcrossbiler på den tiden. Foto: Stian Ormestad.

Roveren ble solgt privat og gikk noen flere løp, men etter hvert ble den stygg og fæl – også utenpå.

– Den var vel nærmest laget av papp. Det var så absolutt ikke verdens mest solide konstruksjon, mimrer Kai.

Det siste han hørte om den, var at en kjøpte motoren for å bruke den i en annen engelsk veibil. Motoren var helmaks, og hadde gått veldig lite.

Fest bak bilcrossrattet

– Kanskje står karosseriet bak en låve en plass, men jeg tror nok den er hogd for lengst.

På filmen ser vi at det er full fest bak rattet på Roveren over mållangstrekken, med masse armer og ben og et kjempeglis.

– Hva tenkte du egentlig da du brumma over målstreken først?

Skikkelig kostebinderi

– Hehe, jeg ble jo fryktelig overrasket og glad over at det gikk an med det kostebinderiet der!

Kai ante ikke noen verdens ting om hvor han hadde de andre i heatet, han hadde nok med å prøve å holde doningen på banen.

– Hellerstadbanen var jo veldig krevende. Det gikk fort, samtidig som det var sving i sving. Og Roveren var trasig å kjøre, for å si det forsiktig. En liten feil, og du var skikkelig på bærtur.

Ikke i min villeste fantasi

– Og det var jo det som skjedde i resten av løpet, sier Kai som gleder seg til å se løpet igjen.

Kai forteller i prat med Bilcross.no at akkurat denne heatseieren er den han har blitt mest overrasket over selv, i løpet av alle disse årene med bilcross.

– Heatseier hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg, ikke med den skuta der!

STASELIG VOGN: Flaggskipet til Rover, som ble satt i produksjon fra 1976 til 1986. Av over 300.000 biler produsert, vet vi om bare en som gikk i bilcross i Norge. Foto: Wikipedia.

Se hele løpet (fra klokka 19.00 fredag 2. oktober):

Les også om Talentracet: Smak av storløp i en annerledes sesong.

, , ,