Et av tidenes dobbeltrundkast? – Vi tok noen pils sammen etterpå, så det var ingen sure miner!

Fortsatt fremstår videoklippet over som et av de aller råeste i bilcrosshistorien. To teamkompiser braker sammen og sender hverandre ut på en reise de aldri glemmer. Etterpå skålte kamphanene i depot.

Sjekk: Fredags(bilcross)filmen: Frontmestermøte 2000.

Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!

Kurt Inge Espeland (KNA Arendal) og Marius Lund (KNA Arendal) barker sammen i Frontmestermøte 2000 på Hellerstadbanen, som er denne ukens fredags(bilcross)film.

VRAK: Marius Lunds Opel Kadett blir båret inn i depot etter dramatikken. Foto: Stian Ormestad.

Det var Kurt Inge Espeland (47) som fikk den mest luftige reisen, der han spretter til værs – over teamkompisen.

Laaaaangt svev

– Jeg husker den der godt, sier Kurt Inge når Bilcross.no ringer. – Jeg traff Marius og fikk en dytt i bakenden, så gikk det kjapt veldig galt.

– Eller, det var verst for han under meg, som trillet rundt og rundt. Han var jo skikkelig svimmel. Jeg fikk bare et laaangt svev og så var det over da jeg landet.

Kurt Inge fikk et kutt i hoften, ellers var det ikke noe å snakke om, forteller han 20 år etter.

Holdt på å drukne

Eller det vil si, da han landet hadde frontruten sagt takk for seg og spyleren var slått på for fullt. – Jeg satt med strålen rett i fleisen og holdt på å drukne.

VRAK: Kurt Inge Espelands Opel Ascona ble veldig kort etter svevet. Foto: Stian Ormestad.

– Så du er ikke tørst enda, den dag i dag?

– Nei, jeg tror jeg aldri kan bli dehydrert etter den dusjen der!, sier Kurt Inge og ler godt.

Skålte etter stuntet

Slukket tørsten gjorde også kamphanene i depot etter stuntet. Det var ingen sure miner å spore. – Marius kom bort til meg med en pils og sa «vi kan like gjerne ta en øl, for nå blir det ikke mer kjøring på oss».

Men løpet var likevel ikke helt over for bilen til Kurt Inge. Han delte bil med kona Elisabeth Espeland (59).

De ville prøve å reparere vraket såpass at hun kunne fullføre konkurransen:

Reparerte vraket til søndagens kjøring

– Da stilte Marius sin bil til disposisjon som donorbil, så vi fikk det til på et vis, mimrer Kurt Inge. Det gjorde ikke noe at den ene bilen var en Opel Ascona, og den andre en Opel Kadett.

– Med en god dose rallyteip, patentbånd og sveis så passet det meste sånn cirka. Men arrangøren ville ikke la Elisabeth kjøre med vraket før hun hadde tatt en testrunde.

Derfor fikk hun lov til å trene noen runder på søndag morgen. Bilen funket, og Elisabeth fikk fullføre løpet.

Bare bilcrossbiler igjen

Ekteparet begynte med bilcross på starten av 1990-tallet. I 1998 startet Elisabeth med rallycross, og Kurt Inge i 1999. Etter det ble det bare noen innhopp i bilcross, som på dette løpet.

Men nå er rallycrossbilene solgt, og det står bare bilcrossbiler på tunet igjen, snart 30 år etter bilcrossdebuten.

– Skal vi se… her står det Ford Sierra, Volvo 240, BMW 5-serie og en Opel Ascona A som vi holder på med, ramser Kurt Inge opp.

Har noe på gang

I år har det vært korona-stopp for bilcross-ekteparet, som for så mange andre. – Men til neste år, da har vi noe på gang.

– Vi har både buss og bilcrossbiler, så vi får se. Satsingen er trappet ned mange hakk, men noen løp blir det.

– Vi har det så gøy rundt på løp, så dette gir vi oss ikke med. Enten det går veien, eller til himmels.

Ett av de siste store Frontmestermøtene – sjekk bildene fra ti år siden!

ACTION OG DRAMATIKK: Aldri et kjedelig heat med «Fronten» på Hellerstadbanen. Nå er både banen og løpet historie. Her går Kurt Inge Espeland og Marius Lund kast i kast. Foto: Stian Ormestad.

Se hele løpet (fra klokka 19.00 fredag 2. oktober):

Les også om Talentracet: Smak av storløp i en annerledes sesong.

,