
FATTIGMANNS-CROSS: Kjært barn har mange navn, bilcross ble også kalt dette i oppstarten. Skulle anbudsreglementet vært det samme som i starten, hadde ingen av de på topp-ti reist fattige hjem fra helgas Landsfinale i bilcross. Faksimile.
Det er bare å forvente at bud-debatten eksploderer – igjen – når vi nærmer oss 10.000 bud på ett og samme bilcrossløp. Skulle årets Landsfinale vært kjørt med det første bilcross-reglementet, hadde alle på topp-ti vært millionærer nå.
Abonner gjerne på Bilcross.no sin YouTube-kanal.
Sjekk også Bilcross-bloggen: Når tok det egentlig av?
Dette er en leder, skrevet av Stian Ormestad, Bilcross.no. Mener du noe om dette? Skriv til Bilcross.no på Bilcross.no@gmail.com.
Bud er den viktigste regulatoren for bilcross, og slik har det vært siden sporten startet høsten 1981. Så har det, helt siden starten og i alle år siden, vært diskutert hvor vellykket budordningen fungerer til enhver tid.
Det var nemlig slik at anbudsregelen kom for å begrense sporten til å være en hvermansens bilsport, der kostnaden på bilene skulle holdes nede. Men allerede i starten ble det sagt det samme som sies nå: Pengene styrer alt, det har tatt helt av.
Ingen har klart å kjøpe seg til seier enda
Jeg kjenner til mange som har prøvd å kjøpe seg til seier i bilcross. Kanskje noen få har klart det, men da må det uansett kombineres med et visst nivå på piloten bak ratt og pedaler, også. Egentlig vil jeg si at ingen har klart å vinne kun med en haug med penger. Det må mer til enn som så i bilcross.
Det forskes, testes ut, og forskes enda litt mer. Bilcross er smarte løsninger, noen ganger med avdanket rallycross-deler, andre ganger er det penga som rår og man har råd til å tape en god slump med penger – som sikkert de fleste i Landsfinalen kalkulerer med.
Men da har vi bud-regelen, der en heldig ny eier får overta en grombil for en fastsatt sum, og regelen funker fortsatt. Det skal svi å legge for mye penger i bilen.
Ingenting slår det å reise på bilcrossløp
Det var på dagen da Landsfinalen i bilcross braket løs på Vendkvern, hele 30 år siden jeg fikk lappen og kunne farte rundt på løp som jeg ville. Frem til det, fra jeg var bare 13 – 14 år gammel, satt jeg på med folk som skulle kjøre løp overalt i landet.
Så jeg har dekt denne moroa siden starten av 1990-tallet, og jeg har et digert arkiv med bilder, video og dokumenter helt tilbake fra det aller første løpet i 1981.
Det er ingenting som slår å reise på bilcrossløp og se folk slåss seg vei med et gammelt vrak de har smidd så godt de kan for å få til å gå så fort de klarer.
Hver bidige ledige stund går til bilcross

BILCROSS-FIGHT: Et bilde fra den tidligste bilcross-tiden, på Hakavik – banen der det aller første bilcrossløpet her til lands ble kjørt. Foto: Ole John Hostvedt, Bilcross.no.
Det har vært mange som har dekt bilcross, mer eller mindre helhjertede forsøk. Vi har hatt flere nettsider, magasiner, aviser, fotografer og blogger, og flere har det blitt de siste årene. Spesielt podcaster, det har vel aldri vært så mye oppmerksomhet rundt bilcross som nå.
I alle disse årene har alle andre kommet og gått, men Bilcross.no har bestått. Jeg har brukt hver bidige ledige stund til bilcross, enten det er digitalisering av gamle videoklipp eller en prat med nye bilcross-stjerner. Før hadde jeg tid til å kjøre selv, også.
At bilcross fenger, det har det aldri vært noen tvil om. Allerede på det første bilcrossløpet ble ildsjelene bak bilcross i Norge tatt på senga. De hadde aldri trodd det kom så mange, noen medier rapporterte om opp mot 6.000 tilskuere.
Bilcrossen ble spådd en snarlig død
Vinnerbilen var en, etter dagens målestokk å regne, splitter ny Saab 99. Den ble solgt på bud. Allerede i starten ble bilcrossens snarlige død spådd, det ble ramaskrik da det var 17 bud på et løp i Larvik i 1982.
Da en vinnerbil fikk 14 bud, hadde det tatt helt av. Det kom forslag om å gi en eier som mistet bilen en slags «karantene» fra å eie bilen igjen – altså hindre tilbakekjøp.
Det ble sagt at bare motoren kostet tilsvarende hele verdien på bilen på bud, og ganske snart var bare motoren kostet på mange ganger bilprisen.
Snart bud på alt og alle slags biler

ALT ER TIL SALGS: Og slik har det vært i alle bilcross-tider. På flere gamle filmer i Bilcross.no sitt store YouTube-arkiv er budrunden filmet, der det går gisp gjennom bilcrossfolket når det er over ti (!!!) bud på en bil. Foto: Ole John Hostvedt, Bilcross.no.
Alt dette har jeg skrevet om før, og spesielt i forbindelse med bilcrossens 40-årsjubileum for fire år siden ble det lagt ut mye interessant og moro fra bilcross-arkivet. Vi har også dykket ned i de første bilcross-reglementene.
Budregelen kom for at bare de verste bilene skulle kunne skifte eier. Ikke sånn som nå, som de aller fleste biler skifter eier, uansett hvor lite grom bilen er.
Det er kanskje det største problemet i dag, at så å si alle biler – nesten uansett stand og power under panseret – skifter eier etter løp.
Mer tilbake til de som bygger biler
Derfor mener jeg at prisen på bilen burde vært justert enda mer opp. Skulle den fulgt andre kostnader i samfunnet, ville en pris rundt 25.000 kroner vært riktig. Og apropos konsumpris-justering, budgebyret ville i dag vært på over 1.000 kroner.
Grunnbeløpet på 300 kroner for å legge inn bud har ikke blitt justert opp siden 1983, det koster 370 i dag – der NBF tar de 70 kronene som er lagt på i en slags avgift. Klubben får 300.
Slik var det ikke i det første bilcross-reglementet: Da gikk hele budinntekten tilbake til de ti første på resultatlisten – tilbake til deltakerne som hadde gjort det best.
Millionærer etter topp-ti-plassering

TOPP-TRE: Pallen i årets Landsfinale i bilcross, som kanskje kunne tenkt seg at det fortsatt var samme budreglement som i bilcrossens start. Da hadde de dratt inn en mill hver, sammen med resten av topp-ti. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Artig å plotte inn summene som i så fall skulle blitt betalt ut i premiepenger til topp-ti i Landsfinalen 2025, skulle vi kjørt etter det første bilcross-reglementet: Hver av de ti beste ville reist hjem med nesten en million kroner i premiepenger.
Da har vi justert opp budgebyret fra 300 i 1983-penger til dagens tilsvarende verdi på 1.050, ganget med antall bud 9.476 – da får vi 9.949.800 kroner som kan deles på 10, så å si en mill på hver.
Ikke verst det, å reise hjem fra Landsfinalen med en topp-ti-plassering og ha cirka en mill mer på konto.
To ting bør gjøres – minst
Kanskje et litt tullete eksempel, men uansett et eksempel på at det har vært greit å justere reglene litt opp gjennom årenes løp. Nå trengs det noen justeringer, igjen. Det virker alle til å være enige om, men hva som trengs – der er spriket stort. Det diskuteres på Bilcross.no sin Facebook-side.
Jeg mener to ting bør gjøres: Prisen på bilen må justeres enda mer opp. Det er for dyrt å bygge bil som du nesten uansett mister i dag. Det er blitt dyrere og vanskeligere å bygge bil, med stadig nyere bilpark å ta av.
Da må de som bygger bil få igjen for jobben – de må hvert fall få sine kostnader dekt. Jeg mener også at det bør være rom for å heve budgebyr og gå tilbake til opprinnelig intensjon om at eieren av bilen får en del av inntektene fra budgebyret. Noen arrangører har innført en slik ordning allerede.
Aldri vært større bilcross-interesse

PUBLIKUMSREKORD? Se på folkehavet i bakgrunn av vinner-Volvoen til Emil Sivesind. Det er blitt snakket om rundt 7.000 tilskuere, i så fall er det ny rekord. I tillegg fulgte tusenvis av interesserte live-sending på både YouTube og Direktesport. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Det er litt rart å se hvordan debatten raser, der forslag som ikke har fungert før blir lansert igjen. Det er nesten komisk å se at det som nå skrives i kommentarfelt på Facebook, før ble skrevet i leserinnlegg i avisene. Det er en debatt som går på repeat.
Du kan nesten ta blåkopi av det som ble sagt og skrevet allerede i bilcrossens barndom, og det som skrives nå 44 år senere, der flere spår bilcrossens snarlige død. Ingen har fått rett enda. Tvert om, interessen er større nå, enn noen gang.
Konklusjonen må være at selv om bilcross er mer populært enn noen gang, trengs det likevel noen justeringer – nå, som alltid før. Og da spesielt prisen på bilen. Den må opp. Kanskje også budgebyret – og da med en andel til den som mister bilen.