40 år med bilcross: – Jeg var sist ut, husker jeg – men først i mål!

Rune Thornstrøm husker det som det var i går, da han vant historiens aller første bilcrossløp høsten for 40 år siden. Å kjøre seg opp fra siste- til førsteplass i A-finalen, var like krevende den gang, som det er å komme seg rundt restene av Hakavik-banen i dag.

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!

– Jeg tror dette må være startplata?, sier Rune Thornstrøm (66) litt undrende. Han står på grus og noen rester av asfalt og kikker seg rundt, mens vannet fosser rundt oss.

Det var også flomvannet som raserte Hakavik-banen høsten 2012.

Husker godt seiersfølelsen

SEIERSJUBEL: Her feirer Rune Thornstrøm (til høyre) på Saab-taket etter historiens første bilcross-seier, foran en uheldig NSU-fører som knakk bakfjøra i siste runde. Faksimile: Laagendalsposten.

Rune og Bilcross.nos Stian Ormestad prøver å ta seg rundt banen. Minnene strømmer på. Rune husker godt hvordan løpet gikk for seg og hva han følte da seieren var hans.

– Det var en fantastisk følelse. Da var det ut og feire på taket foran tusenvis av tilskuere, og journalistene skulle ha sitt med bilder og sitater, mimrer Rune på restene av den samme plassen som kan stoppet for å feire etter triumfen.

NRK Sportsrevyen var på plass, men de hadde reist for lengst – for å rekke å gjøre klart innslaget til søndagskveldens sending.

Populær nyvinning innen bilsporten

RUTINERT KAR: Da Rune Thornstrøm vant historiens aller første bilcrossløp som 26-åring, hadde han allerede konkurrert i 12 år. Som 14-åring fikk han disp fra de den gang langt strengere aldersgrensene, til å kjøre gokart. Etter bilcross-seieren ble det rally for alle penga. Foto: Stian Ormestad.

For løpet trakk ut i lengste laget, siden interessen var overveldende stor – både fra deltakere, publikum og presse. Så mange meldte seg på, at løpet ble utvidet til to dager istedenfor en dag.

Så mange publikummere tok turen, at parkerings- og kiosk-kapasiteten ble kjapt sprengt. Avisene skrev om alt fra 4.000 til 6.000 tilskuere.

Lokalavisene skrev om løpet både i forkant og etterkant. Dette var en populær nyvinning innen bilsporten.

Bilcross er det samme da som nå

EN SPÅDOM SOM SLO TIL: Rune Thornstrøm mener det ikke er så rart at bilcrossen ble populær, siden det er en fartsfylt og spennende sport for hvermansen – da som nå. Faksimile: Laagendalsposten.

– Klart, alt lå til rette for at dette skulle slå an. Dette kunne alle og enhver bli med på, det var fart og spenning, og det var moro for de som så på. Og sånn er jo bilcrossen fortsatt, den dag i dag, humrer Rune som fortsatt følger godt med på sporten.

Rune forteller om A-finalen for 40 år siden, fra start til slutt. Sist ut, først i mål. Saab 99 var en ganske så ny og moderne bil i 1981, den gikk på bud etter løpet.

Sånn sett var Rune også historisk som den aller første som mistet en vinnerbil på bud.

Alder ingen hindring

HER BLIR DET ALDRI LØP IGJEN: Hakavik-banen ble rasert under høststormen i 2012 og blir ikke bygd opp igjen. Men skulle noen stelle i stand et jubileumsløp et annet sted, nå etter korona-pandemien, så er Rune Thornstrøm klar for å bilcrosse litt igjen. Foto: Stian Ormestad.

Etter den historiske første bilcross-seieren, har han aldri kjørt bilcross igjen. Eller det vil si, ingen ordinære løp. Han har kjørt to oppvisningsløp i forbindelse med tidligere jubileum.

– Men hvis det blir rigget til et jubileumsløp, nå etter korona-pandemi, er du klar?

– Ja, jeg er alltid klar hvis det kommer en invitasjon. Alder er ingen hindring, det har vi sett mange eksempler på, sier Rune med et stort smil.

Blir ofte kjent igjen

TYDELIGE TEGN PÅ GAMMEL BILCROSS-MORO: Rune husker hvordan det var om å gjøre å roe helt ned inn i denne svingen, for å få med seg farten ut og oppover den lange, krevende langsletta i motbakke etter svingen. Foto: Stian Ormestad.

Rune er en kjendis i bilsportmiljøet. Det er stadig noen som kjenner ham igjen og slår av en bilcross-prat. – Bilcross har en solid standing, og mange kjenner historien – det er helt tydelig.

– Det hender ofte at jeg blir overrasket over at folk kjenner meg igjen på grunn av den første seieren, for 40 år siden. Midt inne på skogen på et rally, på rallycross, eller andre steder.

– Det er hyggelig, det. Mange har et sterkt forhold til bilcross. For meg ble det mer rally som tok over, forteller mannen som ble halvprofesjonell rallyfører. Han startet med gokart som 14-åring, på aldersdisp.

Berømt bil, også

ØVRE SVING: Noen steder ligger asfalten som om den skulle vært nyasfaltert i forrige uke. Som her, i øvre sving. Foto: Stian Ormestad.

Det aller første bilcrossløpet i Norge gikk av stabelen 17. – 18. oktober 1981 på Hakavik motorbane langs Eikeren i Viken.

Rune Thornstrøm var 26 år gammel da han tok den historiske første bilcross-seieren, og han vant med en Saab 99 som ble solgt på bud og som gikk mange, mange løp de neste årene.

I flere filmer i bilcross-arkivet legger speaker stor vekt på at «dette er vinnerbilen fra det aller første bilcrossløpet i Norge, dere», til langt ut på 1980-tallet.

HELSIDE I FULLFORMAT: Lokalavisa Laagendalsposten klinket til med en helside i første avis etter løpet, med masse fine bilder og en flott stemningsrapport, signert Ole John Hostvedt. En historisk helside, fra bilcrossens start her til lands. Faksimile: Laagendalsposten.

STØTDEMPERE: Autovernet er fjernet, men gummidekkene som lå som en støtdemper bak ligger fortsatt der. De har nok blitt skylt frem fra jord og grus i løpet av de ni årene som har gått siden det siste løpet her på Hakavik. Foto: Stian Ormestad.

Bilcross-bloggen: Bilcross som publikumssport.

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

, , ,