40 år med bilcross: – Det tok helt av!

– Det var et guds under at det gikk såpass bra som det gikk, sier løpsleder for det aller første bilcrossløpet her til lands. – Vi hadde aldri trodd det skulle komme så mye folk!

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!

Kjell Myhr, mannen som heiste det grønne flagget for å markere at alt var klart for historiens første bilcrossløp her til lands, mimrer i Laagendalsposten lokaler.

Her har lokalavisjournalist Ole John Hostvedt funnet frem gamle bilder, permer og avisutklipp. Både det som ble skrevet før og etter Norges første bilcrossløp 17. – 18. oktober 1981.

Aller første gang «Bil-Cross» sto på trykk

DEDIKERT LOKALAVISJOURNALIST: Ole John Hostvedt (sittende) dekket det aller første bilcrossløpet i bilder og tekst, og har siden den gang vært på rundt 200 bilcrossløp. Kjell Myhr (stående) var løpsleder på det aller første bilcrossløpet her til lands. Foto: Stian Ormestad. 

Ole John var nemlig den som først fikk satt «Bil-Cross» på trykk i ei avis i Norges land, sommeren 1981. Det var en reportasje i Laagendalsposten om å prøve den samme sporten her til lands, som i Sverige.

Kjell Myhr og en god gjeng rundt ham satte bare i gang – og fikk gjennomført det hele. At det gikk såpass bra som det gjorde, var egentlig bare flaks:

– 6.000 i publikum, leser Ole John med solid trykk på både seks tusen. – Du tok nok litt i der, humrer Kjell.

Men at det kom flere tusen mennesker, det er helt sikkert.

Parkeringen var fylt opp lenge før første start gikk

FØRSTE GANG «BIL-CROSS» STO PÅ TRYKK: Ole John Hostvedt og Laagendalsposten var de aller første til å skrive om bilcross her til lands. Her ser vi en forhåndsomtale av løpet som var i planleggingsfasen seinsommeren 1981. Foto: Stian Ormestad.

I forhåndssaken fortalte Kjell til lokalavisa at det var mer enn nok med parkeringsplass i Hakavika. De hadde tross alt fått låne en gårdsplass og en eplehage av en nabo til publikumsparkering, så det burde jo holde i massevis.

– Jaggu sa jeg smør!, sier Kjell og ler godt. Parkeringen var fylt opp lenge før første start gikk.

Det var parkeringskaos flere kilometer, hvis ikke flere mil, langs Hakavikveien.

– Det var et guds under at det gikk så bra som det gikk, sier Kjell.

Kurven gikk bratt oppover, og har holdt seg der

FORBEREDELSER: Både bane og biler skulle bli klare til det aller første bilcrossløpet i Norge høsten 1981. Ole John fulgte forberedelsene som sportsjournalist i lokalavisa Laagendalsposten. Foto: Stian Ormestad.

En ting er at løpslederen ikke trodde det ville ta så veldig av den gangen. En annen ting er at han aldri aldri i verden hadde sett for seg at bilcrossen ville stå så sterkt gjennom så mange år.

Nå, 40 år senere, oppsummerer tidenes første løpsleder: – Kurven gikk bratt oppover, og bilcrossen har holdt seg der oppe på toppen.

– Det har egentlig bare gått oppover, og aldri noe annet enn det. Det hadde jeg aldri sett for meg den gangen.

– Men det er jo veldig moro!

Imponert over utviklingen – spesielt juniorklassen

STARTET EN SUKSESS: Kjell Myhr og hans NMK Kongsberg-gjeng kunne ikke ane hvilken suksess de startet på Hakavikbanen for 40 år siden. Her mimrer han tilbake til det første løpet sammen med sportsjournalist Ole John Hostvedt i Laagendalsposten. Foto: Stian Ormestad.

Spesielt moro mener Kjell det er med de yngste som kommer til, og han skryter veldig av alle de som har utviklet bilcrossen videre fra den spede starten han og gjengen hans sto for.

– Spesielt juniorklassen er helt fantastisk. Når over halve startfeltet har vært juniorer i flere løp under korona, så ser vi hvor viktig bilcrossen fortsatt er, og da aller mest for de yngste.

Ole John er helt enig. Senest sist helg før vi møtes i hans lokaler, gjorde han en sak på to søstre som kjører juniortrening og i juniorklassen.

– Jeg lar meg imponere av folka i dette miljøet, gang på gang, forteller Ole John. – Det er miljøet. Det er jo det som er bilcross.

Bilcross er en sport for alle

KLARE – MEN IKKE KLAR OVER DEN ENORME INTERESSEN: Kjell Myhr og hans folk kunne ikke forutsett den store interessen, både fra deltakere og fra publikum. Løpet ble utvidet til to dager, og det kom mange tusen tilskuere. Foto: Stian Ormestad.

– Du kan jo ikke reise på et bilcrossløp, uten å komme tilbake med en god historie. Dette er en sport for alle, der alle er velkommen – uansett hvem du er og hva du ellers driver med.

– Bilcrossfolket er rause og byr på seg selv. Jeg har blitt kjent med så mange flotte folk, og blir fortsatt kjent med nye, sier Ole John.

Samholdet utenfor banen er imponerende, når vi vet hvordan slåsskampen på banen kan utarte seg. – Det skjer det noe alltid, hele tida, ute på banen.

– Det er og blir en publikumssport, sier sportssjefen i lokalavisa i Kongsberg-regionen. Og han vet hva han snakker om.

Ikke alle skjønte hva bilcross var

BILCROSS-ENTUSIAST: Ole John Hostvedt, mangeårig sportssjef i Laagendalsposten, ble kjapt bitt av bilcrossbasillen, som så mange andre på det aller første løpet for 40 år siden. Lokalavisjournalisten dekker all sport på en utmerket måte, så også bilcross gjennom de 40 årene som har gått. Foto: Stian Ormestad.

Etter det første løpet for 40 år siden, har sportssjefen i Laagendalsposten vært på fire til seks lokale bilcrossløp i Buskerud hvert eneste år siden. Det blir rundt 200 løp til sammen, det!

Fra det aller første bilcrossløpet husker Ole John best en kar han mener kom fra Haugesund, som kom kjørende i en registrert gatebil. Den kjørte han bilcrossløpet med.

– Han hadde jo misforstått hele opplegget. Derfor ble bilen hans unntatt budrunden, mimrer Ole John og Kjell og ler godt:

– Vi kunne ikke bare sett’n på toget, heller!, sier Kjell og ler godt.

Publikum gikk for lut og kaldt vann

– DU TOK NOK LITT I DER! Løpsleder Kjell Myhr mener tallet var et sted mellom 4.000 og 5.000, men sportsjournalist Ole John rapporterte om 6.000 tilskuere i Laagendalsposten. – Men det solgte bra, da!, sier Ole John og ler godt. Foto: Stian Ormestad.

Kjell er glad for at bilcrosspublikumet blir tatt bedre i mot nå, enn til det aller første bilcrossløpet: Det var ikke parkeringskaos de møtte. Kioskene utsolgt for rubel og bit, alt av både vått og tørt forsvant.

Enda den lokale pølsemakeren hadde fått nyss om muligheter for storsalg. Han sto hele natta for å produsere mer pølser – både fredagsnatta og lørdagsnatta, forteller Kjell.

Men tomt ble det, uansett hvor mye pølser han laget.

– Dette var jo helt rått – og det er det fortsatt

DYKKER NED I ARKIVET: Ole John Hostvedt har mange gode historier og heftige bilder liggende i det store arkivet sitt, etter 40 år med bilcrossreportasjer. – Det har blitt fire til seks lokale løp, hvert eneste år, forteller den flittige sportsjournalisten mens han blar fram nye gullkort fra arkivet. Foto: Stian Ormestad.

– Men selve løpet – det gikk egentlig veldig greit for seg, oppsummerer Kjell den hyggelige mimrepraten i Laagendalspostens lokaler.

– Det var bare dette med publikum som tok helt av. Men vi skjønte jo kjapt hvorfor det tok så av – straks starten hadde gått.

– Dette var jo helt rått. Og det er jo bilcrossen fortsatt!

HELSIDE I FULLFORMAT: Laagendalsposten klinket til med en helside i første avis etter løpet, med masse fine bilder og en flott stemningsrapport, signert Ole John Hostvedt. En historisk helside, fra bilcrossens start her til lands. Foto: Stian Ormestad.

Bilcross-bloggen: Bilcross som publikumssport.

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

, , , , ,