Duket for tidenes langdistanseløp: 120 påmeldt – og utvidet påmeldingsfrist

VERDAL MOTORBANE: Mellomdistansen gjøres unna i Verdal, som dag 2 av 3. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det er bare 30 plasser ledig på startlistene, så vil du henge med på sesongens lengste race bør du melde deg på nå. Det er allerede mange kanoner på startlistene – bare sjekk her!

Sjekk også: Første cup-poeng delt ut på Kongsberg.

Fra Namdal til Hell ble kjørt første gang i 2022, og det ble en stor suksess fra første forsøk: Ti omganger på tre forskjellige baner, over tre dager.

Hele bilcross-sirkuset forflytter seg fra Raabaken, NMK Namdal, via Verdal motorsenter, NMK Verdal Levanger, og så finaledag på Lånkebanen, NMK Hell.

Tak på 150 deltakere

RIGGER TIL RACE: Tre klubber, tre arrangører, tre baner, tre dager – Fra Namdal til Hell er et helt rått løpsopplegg, midt i landet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Allerede i andre årgang i fjor var deltakerantallet oppe i nesten hundre – og i år har antall påmeldte for lengst passert hundre. I skrivende stund er det 120 navn på startlistene (ekstern lenke). Taket er satt til 150.

Og enda flere kan komme til, for påmeldingsfristen er utsatt fra 8. mai til 15. mai, forteller Gisle Berre til Bilcross.no på vegne av de tre arrangørklubbene.

– Vi har ny påmeldingsfrist slik at de som får seg bil nå til helgen, enten det er på Elverum, Ralle, Roppe eller Kvinlog, kan få mulighet til å være med.

Fra Namdal til Hell kjøres i år i pinsehelga, fra 18. til 20. mai 2024. Mer info om løpet finner du på nettsiden til løpet (ekstern lenke).

Stor geografisk spredning

TITTELFORSVARER: Sondre Åsbjørg (NMK Verdal Levanger) har vunnet juniorklassen to år på rad. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Når vi tar en titt på startlistene, ser vi kjapt mange kanoner til start – både lokale racerkjørere fra Trøndelag, men også langveisfarende fra både nord og sør – og øst, med flere superraske svensker.

Hvis vi starter i juniorklassen så må vi bare bite oss merke i først som sist den aller første oppføringen på startlisten: 201 Sondre Aasbjørg (NMK Verdal Levanger).

Tittelforsvareren vant ikke bare juniorklassen i fjor, men også året før der. Han har tidligere fortalt at han kommer med en enda mer velfrisert Opel Astra i år.

Det er liten tvil om at Sondre skal gjøre alt han kan for trippelseier i langdistanseløpet – som også teller som kvalifisering til årets Landsfinaler i åpen- og juniorklasse.

Mange gode resultater

CUP-SEIER I FJOR: Blant mange gode plasseringer i bilcrossen, er sammenlagtseieren i Ifor Williams-cup i fjor for Jonas T. Kvernemo (NMK Melhus). Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

202 Ingebrigt Eidsmo (NMK Melhus) utmerket seg i fjorårets Juniorlandsfinale med finalekjøring der. 203 Jonas Taraldsen Kvernemo (NMK Melhus) vant fjorårets Ifor Williams-cup juniorklasse.

206 Magnus Alstad (NMK Melhus) er blitt et kjent og kjært innslag på bilcrossløp over store deler av landet med sine raske nye Mini-er.

213 Ingrid Skotvoll (NMK Hell) sikret seg i fjor den siste A-finaleplassen med B-finaleseier.

Hun er nok lysten på enda en A-finale i Fra Namdal til Hell.

Helt åpent i juniorklassen

LANGDISTANSELØP: Det krever mye av både sjåfør, bil og team å fullføre Fra Namdal til Hell. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Eller hva med alle fjorårets junior trening, som nå er superklare for ordinær juniorklasse? Som 231 Mats Aasbjørg (NMK Verdal Levanger) i Opel Ascona B, 243 Sander Rønning (NMK Hell), med flere.

Så må vi ikke glemme startraske 222 Benjamin Nordstad (NMK Verdal Levanger), eller 292 Andreas Wenn (NMK Orkla) som klatret opp på juniorpallen i fjor.

Kanskje kommer det noen vi ikke har nevnt i det hele tatt, som stikker av med den største pokalen?

Det er alltid helt åpent i juniorklassen, der progresjonen er helt enorm blant juniorene.

Svensk kanon er klar

SMÅDØL-SEIER I FJOR: Daniel Samuelsson har femti seiere hjemme i Sverige, en i Danmark – og tok sin første norske seier i fjor sommer i Smådølfestivalen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

I åpen klasse mangler det heller ikke på favoritter, men vi må starte med en svenske: 2 Daniel Samuelsson (MK Team Westom) tok sin første seier i Norges land i fjor, med seier i Smådølfestivalen. Fra før av har han femti seiere hjemme i Sverige.

14 Joakim Finstad (NMK Gol) kjører langt for å kjøre Namdal til Hell, det gjør også 21 Markus Andre Jacobsen (NMK Kongsberg) som står påmeldt med VW boble – han har tidligere vunnet Bilcross.no-cup sammenlagt som junior.

86 Wikran Martin (NMK Rana) kjører også langt nordfra – Martin kjørte A-finale i Landsfinalen på Gardermoen for fem år siden.

Da ble han en stor publikumsfavoritt i BMW – nå er han påmeldt med en VW Passat til Fra Namdal til Hell 2024.

Mange hjemmefavoritter

RULLER VIDERE: Fra Namdal til Hell starter på Raabakken, fortsetter på Verdal, og avsluttes med finaledag på Lånkebanen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det mangler ikke på hjemmefavoritter fra trønderklubbene med kortest reisevei til langdistanseløpet: 7 Thomas Hårberg (NMK Verdal Levanger) stiller i år som i fjor med en Opel Ascona B – som tippet på taket i fjor.

12 Mathis Bratland (NMK Namdal) var den eneste, i sin Subaru Legacy, som kjørte fra tidenes første vinner av Fra Namdal til Hell for to år siden.

13 Dennis Johnsen (NMK Melhus) har vært i Danmark og kjørt rallycross-mesterskap der, og er nå klar for bilcross i eget fylke.

Og det er mange flere raske trøndere å ta av på startlistene:

A-finale to år på rad

ALLTID MED I TOPPEN: Seier i 2022 og A-finale også i 2023 – men ikke seier da. Likevel: Ronny Klepp (NMK Verdal Levanger) er alltid med i toppen av Fra Namdal til Hell. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

70 Robin Hatling (NMK Verdal Levanger) må også nevnes, han var lenge suveren med sin Opel Vectra i fjor – men så ble det litt bulking og påfølgende tekniske problemer som stakk kjepper i hjulene for en topp-plassering.

29 Emil Folvik (NMK Orkla) må også tas med i beregningen når vi snakker om raske trøndere – han er alltid å regne med i sine grønn-hvit-sorte Opeler.

32 Kristian Klepp (NMK Verdal Levanger) har hatt klippekort på pallplasseringer, og fetter 67 Ronny Klepp (NMK Verdal Levanger) vant første året.

Både Kristian og Ronny har kjørt finale begge de foregående årene, Ronny har vært i A-finale begge gangene.

Bilcrossjentene tar opp kampen

TITTELFORSVARER: Erlend Nonstad (NMK Verdal Levanger) har en andre- og førsteplass fra langdistanseløpet – og er tittelforsvarer i åpen klasse før 2024-oppgjøret. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Så blir det spennende å se hva bilcrossjentene som også skal kjøre åpen klasse kan krutte på med i kamp mot gutta, som 47 Margrete Vold (NMK Namdal) som har to pallplasser i dameklassen, eller 60 Malin A. Wigdahl (NMK Melhus) som kjørte A-finale i Goldagsløpet i fjor.

Vi må også nevne 39 Marius Roel (NMK Verdal Levanger) som kjørte heftig med sin BMW i fjor. 88 Øyvind Romstad (NMK Namdal) ble beste veteran i fjorårets Fra Namdal til Hell med sin Opel Ascona B.

64 Ruben Karijord (NMK Brønnøy) må også nevnes, han sto for fjorårets finalerace der han kjørte seg opp mange finaler med sin Volvo 240 som ble klar i siste sekund før første finale.

Så har vi med startnummer 124 Erlend Nonstad (NMK Verdal Levanger) – tittelforsvarer etter seier i fjor – nå påmeldt med Mercedes-Benz W124.

Flere mangler bare seieren

STAMGJEST PÅ PALLEN: Margrethe Vold (NMK Namdal) mangler bare å klatre helt på toppen av pallen, etter pallplasser to år på rad i dameklassen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

I dameklassen er det mange navn vi på det sentrale østlandsområdet ikke har sett før, så her kan det komme mange overraskelser for oss bak Bilcrosspraten. Men vi legger merke til 318 Eirin Skotvoll (NMK Hell Motorsport) som slo voldsomt rundt på taket i fjor, men maktet å komme tilbake i løpet.

325 Jenny Eriksson (NMK Verdal Levanger) har kjørt A-finale to år på rad, og mangler nå bare en seier. 347 Margrete Vold (NMK Namdal) har bare vært på pallen, men mangler også seier.

360 Malin A Wigdahl (NMK Melhus) kjører sitt første Fra Namdal til Hell, men er alltid med i toppen overalt hun stiller til start. Ingen tidligere vinnere i dameklassen står på startlisten i skrivende stund.

I veteranklassen må fjorårsvinneren være den største favoritten: 588 Øyvind Romstad (NMK Namdal) i Opel Ascona B.

Tips Bilcross.no!

VINNERBILEN: En BMW 3-serie med ekstra god svingradius var vinneroppskriften i åpen klasse i fjor. Forrige året var det en Volvo 245 som passerte målstreken først i A-finalen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Første start går klokka 11.00 på Raabakken lørdag 18. mai 2024, så klokka 11.00 på Verdal motorsenter søndag 19. mai 2024, og klokka 10.00 på Lånkebanen mandag 20. mai 2024.

Det er tre vidt forskjellige bilcrossbaner dette løpet kjøres på – det er ikke uten grunn at det sies at her kåres den mest allsidige bilcrosseren.

For å følge med på resultater og offisiell oppslagstavle for øvrig, gjelder følgende kodeord for Sportity-appen: NTH24.

Bilcross.no planlegger å dekke løpet, tips oss hvis det er noe vi bør vite om: bilcross.no@gmail.com.

Mimre? se 2022-oppgjøret her:

Mimre mer? Se 2023-oppgjøret i fjor her:

Vil du mimre mer tilbake til fjorårets løp? Her finner du bildene fra løpether er Bilcross.no sin oppsummering av 2023-oppgjøret.

Og her kan du lese mer om løpsopplegget i Bilcross.no-arkivet.

Les mer om Fra Namdal til Hell i Bilcross.no-arkivet.

Se Bilcross.no-bildene Fra Namdal til Hell 2023.

SETTER DU PRIS PÅ BILCROSS.NO?
VIL DU STØTTE ER BILCROSS.NO-VIPPSEN 54 02 81.