«Nye» Vendkvern: – En snillere bane for bilene

FORVANDLING: Der det før var autovern med solide jordvoller bak, er det nå kurbs og sandfeller. Kanskje enda mer krevende, for nå er det ingen autovern å lene seg på eller jordvoller å bruke som improvisert velodrom. Foto: Privat.

Vendkvern er klar for Vårløp, og mye har skjedd siden sist etter en stor dugnadsinnsats – se flere bilder av «nye» Vendkvern i bunn av denne saken.

Sjekk Bilcrosspraten på Bilcross.no.

Ifor Williams-cup 2023 starter med 1. runde i Vårløpet på Vendkvern søndag 21. mai, som også er sesongstart på banen som feirer 40 år til neste år.

Det skal kjempes om poeng i Vårløpet, Sommerløpet og sesongens siste storløp tradisjonen tro Neglespretten 7. oktober, som også er cupfinale.

Stjernesmeller og vrak

MODERNISERING: Vendkvern-banen fyller til neste år 40 år – og har før jubileumsåret blitt modernisert med sandfeller og kurbs. Foto: Privat.

Det har vært mange stjernesmeller på Vendkvern- banen, og det går bra med de som sitter inne i bilene – sikkerheten er høyeste prioritet i bilcross.

Men bilene har ofte vært vrak etter en tur i autovernet. Nå er autovern erstattet med sandfeller flere steder rundt banen.

– En snillere bane for bilene, forteller Ole Kristian Aasvestad på vegne av arrangøren NMK Hamar til Bilcross.no.

Femte året med cup

JORDVOLL-RACE: Dette er en av ørtenhundre uheldige som har fått et ublidt møte med jordvollene – enda verre er det å treffe et autovern som står bom stille. Nå er det heller sandfeller og kurbs som møter bilcrossere på ville veier på Vendkvern. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Påmeldingen er godt i gang til Vårløpet, og påmelding finner du her, tilleggsregler her, og startliste her. Mer info om løpet og cupen finner du på NMK Hamars nettside (alle eksterne lenker). Påmeldingsfrist er torsdag 18. mai klokka 1900. Det settes tak på 150 førere.

Ifor Williams-cup tok dagens navn etter første året som Hamar-cup i 2019, og cupen ble avholdt også i 2020 og 2021 – tross korona-restriksjoner, etter god tilrettelegging.

I fjor var det endelig et normal-år igjen etter pandemien, og cupen går nå i år inn i sitt femte år. Det kjempes om flotte premier og 30.000 premiekroner.

Mer skånsom bane

FLAT I FRONTEN: Mange bilcrossbiler har blitt en del kortere, også her på Vendkvern. Her har Kevin Wiken (NMK Hamar) gått på en smell, men vant likevel cupen sammenlagt – også dette året. Dobbeltvinneren fra juniorklassen stiller i år i åpen klasse, og er allerede påmeldt. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Ole Kristian forteller at Vendkvern-banen begynner å bli klar, etter en del ombygging. Det er dugnad i kveld også, mandagen før Vårløpet. Det blir lagt ned en stor innsats fra dugnadsfolk: Autovern og jordvoller er fjernet og erstattet med kurbs og sandfeller.

– Vi håper på en mer skånsom bane for biler og kart, at det vil bidra til at flere får kjørt mer. Vi har nok også fått en mer spennende og krevende trase, antar Ole Kristian. Men traseen er den samme gode gamle.

Allerede er en drøss med kanoner påmeldt, blant annet flere tidligere junior-vinnere i cupen sammenlagt som nå skal kjempe i åpen klasse. I dameklassen stiller tittelforsvarer fra i fjor, og i åpen klasse er også flere tidligere sammenlagtvinnere klare for å kjempe om en ny cup-seier.

Søndag 21. mai går første start klokka 09.30, og det skal kjøres tre omganger og finaler i Vårløpet på Vendkvern 2023.

Se flere bilder fra «nye» Vendkvern:

FRITT LEIDE: Ingen autovern i sikte over startstrekket på Vendkvern. Foto: Privat.

ØPPET LANDSKAP: Men likevel helt fullstendig påkrevd å følge traseen for å klare å holde farta oppe. Foto: Privat.

SANDFELLER OG KURBS: Både hovedsporet og alternativsporet er blitt oppgradert. Foto: Privat.

FLATT OG FINT: En stor dugnadsinnsats ligger bak en bedre bilcrossbane på Vendkvern, der hovedmålet er at alle som kommer skal få kjørt mest mulig. Foto: Privat.

Bilcrosspraten: En ny Leirhol:

leser du og SETTER PRIS PÅ Bilcross.no?
VIL DU STØTTE ER Bilcross.no-VIPPSEN 54 02 81.

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!