Åpner påmelding her – men hva skjer med Eliteracet?

BJORLIBANEN: Bilcrossbanen sto ferdig til åpningsløp i 2009, så kom NMKs Landsfinale i bilcross hit i 2014, og i 2017 så Eliteracet dagens lys. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Eliteracet er lagt på is – når og om det kommer tilbake er uvisst. – Vi som ivret mest og la ned nødvendig frivillig arbeid gikk etter hvert tom for både tid og motivasjon.

Sjekk også Bilcrosspraten på Bilcross.no.

NMK Nord-Gudbrandsdal melder til Bilcross.no at påmeldingen til Bjorlicrossen 2023 åpner – kvalifiseringsløp til både junior og åpen Landsfinale. Men Eliteracet 2023 har vi ikke hørt noe om.

Ikke så rart – for det blir det ikke noe av.

Suksess fra første start

ILDSJEL: Anders Kongsrud (NMK Nord Gudbrandsdal) var en av pådriverne for Eliteracet på hjemmebanen Bjorli. Her klar for første start i Landsfinalen på hjemmebanen for ni år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Etter fire oppgjør på Bjorlibanen blir det ikke et femte, hvert fall ikke i år. Det var høsten 2016 at bilcrossfolket først kunne lese om det nye storløpet på Bilcross.no:

Dette skulle blir storløpet som samla de beste fra alle andre storløp til det ultimate Eliteracet. Og det ble det!

Allerede i sitt første oppgjør i 2017 ble dette en suksess.

Gått tom for tid og motivasjon

Så fortsatte det årlig, men invitasjoner til de beste fra andre storløp og cuper, både i 2018 og 2019 – så kom korona-pandemien og satte en stopper for løpet i 2020 og 2021, før det var tilbake i fjor.

Og 2022-oppgjøret blir det siste på en stund. Bilcross.no spør Eliterace-ildsjel Anders Kongsrud: – Hva skjer med Eliteracet?

– Vi som ivret mest og la ned nødvendig frivillig arbeid gikk etter hvert tom for både tid og motivasjon.

Stor jobb for en liten klubb

– Veldig synd dette, men vi lykkes dessverre ikke med å rekruttere inn nye folk i arrangørstaben vår. Da ble det bestemt at vi setter det på pause til tid og motivasjon kommer tilbake, eller nye unge krefter i klubben melder seg.

– Det tar mye tid og forhåndsplanlegging å gjennomføre denne type arrangement og vi er en liten klubb. Håper likevel ikke at siste Eliteracet er kjørt.

– Kjekk helg med mye bra bil og sjåfører, toppet med en sosial setting som slo virkelig godt an i miljøet, oppsummerer Anders i prat med Bilcross.no.

Gjeldfri klubb

– Det måtte jo være et stort pluss for en liten klubb med et så stort løp – som ble suksess fra første årgang?

– Ja, det har vært et kjempeløft for oss som klubb. Vi er nå en gjeldfri klubb, med solid egenkapital og et veldig bra baneanlegg.

– Mye takket være Eliteracet, god dugnadsånd, og Landsfinalen i 2014.

Bjorlicrossen går som før

Det har vært mye de samme folkene som har jobbet med disse arrangementene sidene før Landsfinalen og frem til i dag. I tillegg har det blitt lagt ned mye jobb i baneanlegget på Bjorli.

Den fantastiske bilcrossbanen sto ferdig til 2009-sesongen, og åpningsløpet var Bjorlicrossen det året. Og Bjorlicrossen er blitt kjørt siden, i alle sesonger unntatt i korona-årene.

Det er Bjorlicrossen som nå blir bilcrossløpet med stor B på banen i år og så lenge Eliteracet er lagt på is, påmeldingen er nå i gang på NMK Nord-Gudbrandsdals nettsider.

Les mer om Eliteracet i Bilcross.no-arkivet.

ELITERACET: Storløpet på Bjorlibanen er lagt på is. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Bilcrosspraten: Solbrent eller sandblåst?

leser du og SETTER PRIS PÅ Bilcross.no?
VIL DU STØTTE ER Bilcross.no-VIPPSEN 54 02 81.

Leser du Bilcross.no? Da er du langt ifra alene!