Hva rører seg i garasjene til bilcrossfolket?

Det spurte Stian Hoel i Bilcross.nos Facebook-gruppe. Og han fikk svar – sjekk bare her:

Diskuter i Bilcross.nos Facebook-gruppe.

Sjekk også: Hva tenker bilcross-folket om årets sesong?

KLASSIKER: I dag vet neppe de fleste hva en NSU er, men bilcrossfolket vet godt hva slags fantastisk tøff liten hekkmotorisert doning dette er. Her kommer en gammel helt til sin rett igjen i en bilcrossgarasje.

NOK EN KLASSIKER: Simca 1000 er også en gammel klassiker på bilcrossbanene, dette er et godt brukt eksemplar som venter på en ny motor i hekken.

OG ENDA EN KLASSIKER: Og når vi snakker om bilcross-klassikere, så kommer vi ikke utenom 1980-tallets tøffeste bilcrossbil: Den gamle generasjonen Skoda Rapid. Denne doningen skal også vekkes til live igjen i anledning bilcrossens 40-årsjubileum i år.

DEN STØRSTE KLASSIKEREN: Bilcrossbilen med stor B – folkevognbobla. Det kommer fortsatt noen nyriggede bilcrossbobler, hver eneste sesong.

STRØKENT: Denne bobla blir rett og slett lekker. Vi gleder oss til å se boblene på banen!

HØYT HENGER DEN….: God arbeidshøyde er viktig, og det har man sørget for i denne bilcrossgarasjen.

EN VARIANT: Denne flotte VW1500-en kommer til å ta pusten av publikum og kanskje også konkurrentene?

GAMMEL KRIGER: Ikke vet vi hva planene er for denne gamle og velbrukte Volvo PV-en, men med litt livsforlengende hjelp av kyndige bilcrossfolk så kan sjansen være der for mange flere gode sesonger i bilcross-krigen!

MER MODERNE SVENSKESTÅL: En Volvo av langt nyere årgang er på vei ut på bilcrossbanen.

KLASSIKER: Volvo Amazon er alltid tøft. Både på Øystein Sundes plater, og på bilcrossbanen.

LANGTAK: Volvo 245 klar for riper i den hvite, strøkne lakken.

HOPER SEG OPP: Etter en lang tid uten bilcrossløp som vanlig, har det hopet seg opp med bilcrossbiler både her og der….

RIBBET OG KLAR: Her er det bare å fylle på med det man måtte behage, så vipps er det en heftig bilcrossbil.

IKKE LIKE KLAR: Kosejobb mens snøen smelter og bilcrossnervene vokser fram – etter hvert som bilcrossbilen tar form.

MANGLER BARE ET LITE STRØK: Med slegga på panseret og maling i handekurv er det bare tiden og veien igjen før sesongstart for denne gamle krigeren.

BILCROSSENS LENGST AKTIVE? Vidar Engelstad fra NMK Tønsberg har kjørt bilcross siden 1981, det vil si alle årene med bilcross her til lands. Og han har hele veien kjørt med Vauxhall Viva – klar for en ny sesong.

ENGELSK BIL: Er kjent for å ikke gå så mange mil, men kanskje i bilcross-versjon? En Sunbeam Avenger blir transformert om til bilcrossbil i en bilcrossgarasje her til lands.

LITEN OG LETT: Toyota Starlet av første generasjon, med spinn på bakhjulene. Råtøff skyss i bilcrossdrakt!

BARE NY-BILEN: En Opel Astra får litt bilcross-behandling, nesten like etter nybilgarantien har gått ut. Sånn virker det hvert fall i selskap med alle de andre klenodiene på bilcrossbanene rundt omkring.

RÅTASS: En liten tass med en diger maskinist – det må bli bra, det!

SKROPEL? Ikke enda, hvert fall. Dette er et strøkent eksemplar av Opel-sorten.

SKROPEL? Nei, såvisst ikke! Enda et svært så strøkent eksemplar – og lite blir tøffere enn en bilcrossrigget Opel Ascona B.

KLASSIKER: En nyrigget Saab 99 på gang. Begynner å bli lengre mellom hver gang vi ser det også, nå for tiden.

UDDA: En Audi av god gammel årgang rigges til bilcross. De få av disse som har gått i bilcross, har gått bra!

SISTE SKRIK: En langt mer moderne Audi er «in the making» i en bilcrossgarasje. Nok en gang virker bilen til å være nesten ny – men tiden flyr fort, og nå er også dette blitt en gammel bil som kanskje aller best egner seg til bilcross.

Sjekk Bilcrosskavalkade 2020: