Bilen du drømmer om å stille til start med igjen…

GROMBILEN: Bilcross.nos Stian Ormestad i en Renault 10, ikke et vanlig syn på bilcrossbanen lenger. Dette er bilen bilcrosseren bak denne saken gjerne skulle luftet igjen. Men Renaulten er nok spiker forlengst, bildet er cirka 15 år gammelt og bilen forsvant på bud ikke lenge etter. Foto: Jan A. Holshagen.

Alle har hatt en grombil, der vi har hatt det ekstra moro bak bilcross-rattet.

Les flere saker om bilcrossbiler i Bilcross.no-arkivet.

Surt – men sant: Bilcrossbiler varer ikke evig. Det ligger i sportens natur.

Her er det fart og spenning, bulk og krasj, og ofte action som sørger for forvridd metall og totalvrak.

MODIFISERT: En av mange bilcrossbiler som har fått seg en bulk. Foto: Ida Larsen.

Gjenbruk av beste sort

Og på veien til sitt endelikt, forsvinner de beste bilene stadig på bud. Og noen ganger svir det skikkelig å miste en bil du er blitt skikkelig dus med.

Men også det er en del av gamet. Og alt dette til tross – vi bruker timesvis på å ruste biler til bilcross-krigen.

Ofte er det en sliten familiebil som har gjort jobben sin. Som etter sin siste tur til butikken får en spennende og actionfylt pensjonisttilværelse. Gjenbruk av beste sort, spør du oss!

Bilen du gjerne skulle stilt til start med igjen

DRØMMEBILEN: Hans Einar Mørkhagen (NMK Elverum) forteller at en bitteliten Fiat 850 er noe av det artigste han har kjørt – og det var også noe av det artigste bilcrosspublikummet har sett også! Foto: Henrik Plyhn Bergan.

DRØMMEBIL: Jørn Rødland (NMK Konsmo) drømmer seg tilbake bak rattet på denne BMW-en han ratta på Sankthanscrossen på Sigdal i fjor: – Den ble brukt så mye på turtallsperra, at jeg fikk spørsmål om få ei girkasse og hjelp til og bytte så den var klar til søndagen! Foto: Stian Ormestad.

DRØMMEBIL: Erlend Nonstad (NMK Verdal Levanger) sin første Toyota MR2 med Opel «drivlinje»: – Bygd vinteren 2013/2014. Meget holdbar, og mange gode resultat med den. Kjøpt tilbake tre ganger, noe modifikasjoner underveis. Nå klar for 2020-sesongen! Begynner å bli mange med «kopier» av dette oppsettet nå, forteller Erlend – som beskriver en krevende, men gøy bil å ratte. Foto: Stian Ormestad.

FAVORITTBIL: Thomas Stensvand (KAK Kristiansand) drømmer om å herje med denne Ford Taunusen igjen – men for tiden er den forsvunnet på bud til Kongsberg. Budvinner og -selger prater sammen om grombilen i kommentarfeltet på Bilcross.nos Facebook-gruppe. Foto: Stian Ormestad.

Bilcross.nos Facebook-side oppfordrer vi Bilcross.no-leserne å poste bilder og/eller skrive noen ord om bilen du gjerne skulle stilt til start med igjen.

Del bilde og/eller skriv i Facebook-kommentarfeltet, eller send bilde på epost bilcross.no@gmail.com.

Noen av bildene og historiene vil vi poste her:

FAVORITTBIL MED SJEL: Andre Ottesen (NMK Aurskog Høland) forteller at denne Volvo 240-en har vært i familien i over 20 år – først brukt i baneracing med fra 2000, og senere har den blitt bilcrossbil med mye sjel. Foto: Privat.

DRØMMEBIL: – Gleder meg til denne starter og går, forteller Raymond Thunem om sin bittelille hekkmotoriserte NSU. Og det gleder også bilcrosspublikumet seg til! Foto: Privat.

DRØMMEBIL: Ole Henry Steinsholt (NMK Grenland) drømmer seg tilbake bak rattet på bilcrossbobla han kjørte junior trening med. Siden den gang har han blitt landets beste bilcrossjunior. Foto: Stian Ormestad.

DRØMMEBIL: Denne Saab 9000 var rene evighetsmaskinen, som dro inn hvert fall 13 seiere og enda mange flere pallplasser. Andreas Olson (KNA Solør) og Saaben ble legender i løpet av alle sesongene de herjet på toppen av resultatlistene. Foto: Privat.

Del bilde og/eller fortell om din favoritt-bilcrossbil på Bilcross.nos Facebook-side.