Fra Namdal til Hell: Ti omganger på tre forskjellige baner – og finaler på VM-arenaen!

NYTT OG RÅTT: Hele langhelga i pinsen 2022, fra lørdag morgen til mandag ettermiddag 2. pinsedag, på tre forskjellige baner: Raabakken, Verdal, og tilslutt Hell. Bildet er fra Landsfinalen på Verdal motorsenter for tre år siden. Arkivfoto: Stian Ormestad.

En liten omskrivning av den kjente AC/DC-låta «Highway to hell», så får vi den norske versjonen fra «Namdal til Hell». Dette blir helt verst!

Les også: I 2022 smeller det!

Det er tre klubber som har gått sammen om storløpet, som går gjennom hele pinsehelga 2022 – fra og med lørdag morgen til og med mandag ettermiddag, 2. pinsedag.

Løpsdato blir 4. til 6. juni 2022 – det er bare å sette av datoen først som sist. Det har Bilcross.no gjort, klare for en fartsfylt Trøndelag-tur.

Ti omganger på tre dager

TETTE FIGHTER: Bilcrossballet åpner på Raabakken, der det alltid blir tette dueller og heftige fighter. Bildet er fra Jubileumsløpet i 2019, da klubben feiret 80 år. Arkivfoto: Stian Ormestad.

Det hele starter hos NMK Namdal, der det kjøres fire innledende omganger på bilcrossbanen i Raabakken lørdag. Så flytter hele løpet seg videre til NMK Verdal Levanger og Verdal motorsenter, der det kjøres fire nye omganger søndag.

Så er det nok en transportetappe innenfor fylkesgrensene, til NMK Hell og selveste Lånkebanen, Norges VM-arena i rallycross, der de to siste omgangene skal kjøres mandag 2. pinsedag, før finaler.

Dette blir å regne som ett løp, der alle beholder bilene gjennom alle tre dagene – det blir mye kjøring, med andre ord.

Hovedbudrunden blir på Hell, men alle som trekker seg underveis kan legge bil ut på bud etter hver løpsdag.

Tre heftige bilcrossbaner

LANDSFINALE-ARENA: Mange husker Landsfinalen 2018 på Verdal motorsenter, en av landets nyeste baner med åpningsløp så sent som for bare fem år siden, på vårparten 2016. Arkivfoto: Stian Ormestad.

Hovedarrangør er NMK Verdal/Levanger, og NMK Namdal og NMK Hell er medarrangører. Dette er klubber som har mye gromt på CV-en, og ikke minst tre heftige baner.

For å starte med den første klubben og bilcrossbanen, lengst nord i Trøndelag: NMK Namdal var den store pådriveren og den aller første arrangøren av NMKs Landsfinale for junior med kvalifiseringsløp og hele pakka, det var tilbake i 2007.

Både bane og klubb er også godt kjent for de heftige jubileumsløpene, som har trukket de helt store bilcrossnavnene fra både Norge og Sverige.

Dette er en skikkelig bilcrossbane, alltid med masse heftige fighter og en fryd å besøke for både de som deltar og alle som ser på.

Finaledag på VM-arenaen

TRE PUBLIKUMSBANER: Alle tre banene tilbyr god oversikt for alle som vil henge med som publikum, så dette blir rått – både for deltakere og for publikum! Arkivfoto: Stian Ormestad.

Så er vel heller ikke Verdal motorsenter så ukjent for de aller fleste, etter at NMKs Landsfinale gikk av stabelen her i 2018. Banen er en av landets nyeste og heftigste bilcrossbaner, åpningsløpet gikk av stabelen her for fem år siden.

Skulle du ikke kjenne til finalearenaen Lånkebanen på Hell, så vet ikke vi hvilken stein du har levd under de siste årene – dette er VM-arenaen for rallycross i Norge, og baneanlegget har også huset noen av de grommeste bilcrossløpene i nyere tid.

Som for eksempel Storløp på Lånke, som naboklubben NMK Verdal Levanger arrangerte på lånt bane – før de fikk seg sin egen bane.

Disse klubbene har samarbeidet godt gjennom alle år, og det lover godt for nyvinningen som kommer i 2022: Fra Namdal til Hell.

Bilcross.no kommer tilbake med mer info så snart det er klart for påmelding med mer.

Her finner du den foreløpige planen for 2022-sesongen.

Har du ikke sett filmen 40 år med bilcross? Se den her:

Les også om det aller første bilcrossløpet: – Det tok helt av!