40 år med bilcross: De aller første bilcrossjentene

DEN ALLER FØRSTE JENTE-SEIEREN: I 1986 ble det aller første bilcrossløpet med bare bilcrossjenter til start arrangert, og Torill Karlsrud (NMK Nore Uvdal) ble den første til å vinne et rent jenteløp. Faksimile: Drammens Tidende.

Det var kun en eneste jente til start i det aller første bilcrossløpet i Norge. Og avisene skrev at det var «ikke så rart at vi løftet en smule på øyenbrynene». Nå vet vi bedre – ingen løfter noen øyenbryn lenger i dag.

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

Hopp i det og prøv deg på Bilcross.no-kvissen!

I det aller første bilcrossløpet her til lands var det en jente og 99 mannfolk til start.

Men 27 år gamle Wenche Nafstad fra Kløfta var på ingen måte fersk i bilsporten, hun hadde kjørt rally i årevis.

Den aller første bilcrossjenta

EI JENTE TIL START: Lokalavisa til den eneste bilcrossjenta til start i det aller første bilcrossløpet, Romerikes Blad, skrev om sin lokale bilcross-heltinne. Faksimile: Romerikes Blad onsdag 21. oktober 1981.

Wenche var den aller første bilcrossjenta, og etter henne kom det mange flere jenter til i bilcrossen.

Flere av dem overrasket stort den gangen ved å henge med helt i toppen i kamp mot mannfolka.

I dag vet vi bedre, men det er litt artig å se tilbake på hva som ble skrevet den gangen:

«Ikke så rart at vi løftet en smule på øyenbrynene»

HISTORISK: I moderne tid ble Malin Gjerstad historisk. Som sisteårsjunior vant hun Juniorlandsfinalen, for så å gå opp fra juniorklasse og vinne Landsfinalen for damer og så klatre opp på pallen med tredjeplass i Landsfinalen – på en og samme sesong! Arkivfoto: Stian Ormestad.

«Det er kanskje ikke så rart at vi løftet en smule på øyenbrynene da føreren av bil nummer 24, en Volvo Amazon av «edel årgang», viste seg å være en kvinne», skrev lokalavisa Romerikes Blad om Wenche etter det aller første bilcrossløpet.

Det ble flere kvinner til start i de kommende løpene, og etter hvert ble det en egen dameklasse.

Først og fremst fordi det ble lettere for både far og mor å kjøre, ved å dele bil.

Egne løp for bilcrossjentene

HAMLER OPP MED GUTTA: Janne Lokreim feirer her andreplassen i NMKs Landsfinale i 2000. Gol-jenta har flere A-finaler i Landsfinale bak seg. Foto: Ole John Hostvedt.

Etter hvert ble det arrangert en egen Landsfinale for damer, først på Hakavik i regi av KNA Eiker, og i nyere tid på forskjellige baner i NMK-regi.

Det aller første bilcrossløpet med bare bilcrossjenter til start gikk på Hakavik høsten 1986, som en del av 5-årsfeiringen av bilcrossen i Norge.

Drammens Tidende melder mandag 22. september 1986 om nærmere 60 deltakere i tidenes første rene jenteløp i bilcross.

Var – og er – viktig for rekrutteringen

ET AV MANGE RENE JENTELØP: Mirandas mestermøte så dagens lys i 1994, og ble et stort og populært løp forbeholdt kvinnelige bilcrossere på Finnskogbanen, KNA Solør. Faksimile: Glåmdalen.

Løpet gikk lørdag 20. september 1986, og så mye som halve startfeltet besto av bilcrossdebutanter. Så slike løp ble viktige for rekrutteringen av bilcrossjenter, og er det fortsatt den dag i dag.

Og som alltid skjedde det mye, og ingenting var avgjort før i siste sving: «Vinneren til slutt kom faktisk dårligst ut. Men fikk presset seg forbi og opp i ledelse i aller siste sving, og vant med minimale marginer», står det skrevet i Drammens Tidende mandagen etter løpet.

Tønsbergs blad mente at det burde nevnes «at hun hadde litt flaks».

Tok seieren i siste sving

TIDENES FØRSTE RENE JENTELØP: Lokalavisene skrev om sine lokale bilcross-heltinner etter det aller første bilcrossløpet forbeholdt bare bilcrossjenter i september 1986. Faksimile: Drammens Tidende.

«Anne Grethe Nevra fra KNA Eiker ledet A-finalen, men hun kom til å kjempe med Marit Bakken, også hun fra KNA Eiker, en kamp som dessverre resulterte i at de begge havnet utenfor banen».

«Dermed ble det Torill Andersen fra Spydeberg som overtok ledelsen, en ledelse hun holdt nesten til mål. For først over målstreken ble Torill Karsland i sin Volkswagen».

Tønsbergs blad er ikke alene om å skrive feil navn, så Bilcross.no har dobbeltsjekket med Torill Karlsrud at det er henne det er snakk om.

Hvem kjørte ut først og sist?

KVINNESAKSKAMP: Ingen kunne være i tvil etter det første rene jenteløpet i bilcross, at bilcrossjentene sto noe tilbake for gutta når det gjelder både kjøring og kjemping på bilcrossbanen… Faksimile: Tønsbergs Blad.

Flere lokalaviser rundt om i landet skrev om sine lokale heltinner som hadde vært i bilcrosskrigen på Hakavik. For eksempel Halden Arbeiderblad som rapporterte om sin lokale helt etter løpet:

«Astrid Brøchner fra KNA Halden kjørte bra, og ble best av våre tre lokale deltakere. Astrid vant B-finalen, og var dermed videre. I A-finalen, som består av seks biler, ble på mange måter merkelig».

«Det var nemlig bare en bil som kom til mål. De andre kjørte ut av banen, og Brøchner kjørte ut først. Dermed havnet hun på en sjetteplass».

Langt ifra en ukjent seierinne

FRAM MED SLEGGA! Det er «løsningen», nesten uansett hva problemet måtte være i bilcross… Faksimile: Østlandsposten.

Denne avisa har klart å få navnet til Torill Karlsrud riktig på trykk, men til gjengjeld ikke klubbnavn: NAF Nord-Aurdal. Torill representerer som kjent NMK Nore Uvdal.

Denne dama er langt ifra ukjent i ettertid: Hun har i en årrekke ledet hjemklubben NMK Nore Uvdal, og hun har også vært NMK-president.

Og hun vant det aller første jenteløpet i bilcross, og det skjedde i hennes aller første bilcrossløp. Torill Karlsrud var nemlig en av de mange debutantene.

Fortsatt rene jenteløp den dag i dag

SAMHOLD: Bilcrossen kjennetegnes av det gode miljøet. Spesielt bilcrossjentene har alltid hatt et ekstremt godt samhold. Foto: Ole John Hostvedt.

«Konklusjonen må være at KNA Eiker med dette har gitt grobunn for en ny og meget frisk motorsportgren, nemlig jente-bilcross», oppsummerte Tønsbergs Blad.

Så stor suksess var dette første løpet for bilcrossjentene, at det ble kjørt Landsfinale for damer i en årrekke på Hakavik-banen etter dette. Flere andre arrangører har også gjort stas på damene med egne løp og cuper.

I moderne tid har NMK tatt over Landsfinale-statusen med Landsfinale for damer, som går på rundgang mellom flere arrangører og baner.

Neste damelandsfinale går i regi av NMK Egersund i august 2022 – utsatt fra 2020 på grunn av korona-pandemien.

JENTER I FARTA! En jentegjeng fotografert på et bilcrossløp på 1980-tallet. Foto: Ole John Hostvedt.

JENTER I FARTA! En jentegjeng fotografert på et bilcrossløp på 1980-tallet. Foto: Ole John Hostvedt.

LANDSFINALE FOR DAMER: I en lang årrekke gikk Landsfinalen for damer på Hakavik motorbane. Her jager Laila Kjærran på andreplass. Foto: Ole John Hostvedt.

LANDSFINALE FOR DAMER-VINNER: Elisabeth Mailund var en av de som var med i kampen om seier i de tidligste Landsfinalene for damer på Hakavika. Her med pokalen for førsteplass etter 1992-oppgjøret. Foto: Rune Sørlie.

LANDSFINALE FOR DAMER-VINNER: Marianne Lie hadde Landsfinalen for damer på sin hjemmebane i en årrekke, og gjorde det alltid godt her. Her avbildet sammen med bror Morten Andre Lie. Foto: Ole John Hostvedt.

DAME-DRAMATIKK: Her går det trill rundt for en bilcrossjente i et bilcrossheat på 1980-tallet. Foto: Ole John Hostvedt.

Les også: Bilcross-jenta som viste mannfolka bakskjermen.

Bilcross-bloggen: Bilcross som publikumssport.

Bilcross 40 år – les flere jubileumssaker her.

, , , ,