Nå tømmes butikkene for popkorn: Bilcrosserne diskuterer budreglement – igjen!

STARTET DEBATTEN: Stian Hoel (NMK Gjøvik) lurte på hvorfor det er færre startende på løp i år. Og fikk svar. Godt over 500 på under ett døgn, faktisk. Foto: Stian Ormestad.

MENINGER: Noen ganger er det bare å poppe seg en stor bolle med popkorn, sette seg godt tilrette, og kose seg med diskusjoner i Bilcross.no-gruppa. Spesielt når tema dreier inn på budpris, og det gjør det som oftest.

Sjekk: Bruk svenskeknappen og kjør en restart på hele bilcrossen!

Det er færre startende på løp denne sesongen enn i fjor, med noen hederlige unntak – som for eksempel 1. runde i Bilcross.no-cup, der var det bra med bil på Basserudåsen. Eliteracet har funnet en suksessformel. Landsfinalen for veteraner får en pangstart i sitt første år. Landskamp blir nok den samme festen som før. Goldagsløpet vil fylles til randen. Med flere.

Ellers er det grovt regnet halvparten så mange deltakere på flere løp.

Hvorfor vil ikke folk kjøre?

Det er ikke første gang deltakerantallet svinger. Det har det alltid gjort. Og det er aldri godt å vite hvorfor, men slikt går opp og ned hele tida.

Den lange vinteren med rekordmye snø er nok en viktig grunn akkurat i år. Når først det er laber interesse ved sesongstart, sprer det seg. Når kompisen ikke gidder å spa seg vei for å starte å skru, gidder ikke du heller.

Noen nevner Landsfinalen – at den går i Trøndelag. Som kjent er milene mye lengre nordover fra det sentrale Østlandet, enn det er den andre veien.

Er det noen som har vært flinke til å kjøre langt for å fylle startlister over så å si hele resten av landet, så er det trøndere. Bilcross-Norge skylder å kjøre noen ekstra mil når trønderne steller i stand til bilcrossfest!

Kortere startlister på ellers store løp

Flere kvalifiseringsløp til Landsfinalen klarer med nød og neppe å kare seg over minimum antall startende for å bli tellende. Til og med ett par av årets Landsfinale-baner sliter med å trekke de store mengdene med deltakere i sesongåpningen.

Normalt ville det vært ventelister på kvalløp, og bilcrossere fra så å si hele landet hadde valfartet til Landsfinale-banene for å teste ut traseen. Men nei, sånn er det ikke i år.

Stian Hoel (NMK Gjøvik) stilte spørsmål i Bilcross.no-gruppa ved sviktende deltakelse i en del løp så langt denne sesongen. Og fikk svar. På ett par timer var det over 200 kommentarer på tråden. Mange dreier seg om budpris.

Og som ellers når det gjelder kjøp og salg: De som selger (bygger bilcrossbiler) ville hatt mer, mens de som kjøper (som sjelden eller aldri bygger biler) vil helst betale så lite som mulig.

Det er snart bud på hva som helst…

De som bygger dyre biler (les boble, Volvo-baktrekkere, Saab og andre tradisjonelt verstinger) sliter mest. Du får nesten ikke bygd en bil til budpris. Mens de som kjører mer trauste gnagere av mer moderne fabrikat kan klare seg med en chip og litt flaks. Det blir ofte billigere.

Uansett forsvinner bilene på bud. Det er snart bud på hva som helst.

Noen ganger tenker jeg «hva i all verden skal de med den???» når budene leses opp. Til og med en oppbrukt haug som sleper seg rundt på sisteplass er det bud på i disse dager.

«Ingen» gidder å bygge biler lenger…

Da jeg starta med bilcross for godt over tjue år siden, var det null problem å beholde «en helt grei bil». Det kunne bli ti – tjue løp på en sesong – med samme bil. Jeg mista ikke en eneste bil på bud på seks sesonger – enda det var stort sett finalekjøring og det ble en og annen seier.

Sammenliknet med i dag var det ikke bud den gangen. Joda – verstingene gikk på bud, men det var ikke bud på så å si alt som stilte til start. Den gangen regulerte budreglementet sporten slik det er ment å gjøre. Nå er det bare et rent loppemarked – alt skal selges!

Mens du før kunne fint klare deg med en bilcrossbil eller to for flere sesonger, må du i disse dager ha en liten parkeringsplass klar for å kjøre et titalls løp. Det var større sjanse for å vrake enn å miste bilen på bud. Nå rekker du såvidt å prøve bilen før den er solgt.

Derfor mener mange at budprisen er for lav: «Alle» legger inn bud, «ingen» beholder bilen. Og snart bygger «ingen» biler lenger, heller?

Sleng deg med i diskusjonen!

Etter at denne saken er ferdigskrevet, har antall kommentarer runda 500. Og det skrives og skrives fortsatt. «Noen som er blitt enig om noe?», er en av de siste kommentarene.

På den gamle Bilcross.no-siden gikk denne saken sin seiersgang – nå resirkulert for anledningen: Bruk svenskeknappen og kjør en restart på hele bilcrossen!

Slenge deg med i diskusjonen? Bilcross.no-gruppa finner du her.

,