Nordmann i ledelse i svensk vintercup!

FOLKRACE-SPRINT; Det ble både norske oppturer og nedturer. Lars Ivar Mastad (NMK Aurskog Høland) leder den svenske vintercupen før finalen, mens klubbkompis Roger Johansen (NMK Aurskog Høland) stoppa fire meter før mål med to defekte drivaksler. Foto: Magnus Amundsen.

FOLKRACE-SPRINT: Etter to av tre løp leder Lars Ivar Mastad den svenske Lindströms Snow Cup 2018. Finalen går hos Hällefors MK første helga i mars.

Les også: Sjekk ut folkrace-sprint i Sverige – SE VIDEO!

Over hundre deltagere hadde funnet turen til Hällefors for folkracesprinten OK-Q8, derav seks norske. Det var ny deltakerrekord, ifølge arrangøren Hällefors MK.

KJØRER BAKKELØP I SVERIGE: Disse norbaggarna kjører bakkeløp i Sverige denne helga – eller folkracesprint som svenskene kaller det. Foto: Magnus Amundsen.

Det kjøres en strekke på 2.7 kilometer tre ganger, hvor dårligste tid strykes og sammenlagt av de to beste omgangene gir resultatet.

Perfekte forhold i en skikkelig rå trase!

I hele vinter har arrangøren vannet en banetrase på hovedveien inn mot banen, igjennom skogen og ut på folkracebanen, for å få en skikkelig issåle og perfekte forhold – en skikkelig rå trase, ifølge deltagerne.

Det startes en og en med ett minutts mellomrom fortløpende hele dagen, så sant det ikke må berging til så løpet må pauses. Med så mange deltagere ble 3. omgang kjørt i mørket, – tøft, ifølge deltagerne. Derfor er det tillatt med originallys og/eller ekstralys på bilene.

Det er også et eget teknisk reglement på sprintbilene, litt enklere på diverse ting i forhold til folkrace reglement. Men man kan også kjøre vanlige folkracebiler i sprint.

Det kan være så mange sjåfører man vil på hver bil, også i samme klasse. Seks nordmenn tok turen og benyttet seg av dette: Roger Johansen (NMK Aurskog Høland), Kim Mastad (MK Team Westom) og Lars Ivar Mastad (NMK Aurskog Høland) som delte på en Volvo 850 og stilte som laget Team Norge 1.

Allan Johansen (NMK Aurskog Høland), Sivert Mastad (NMK Aurskog Høland) og Jonas Svendby (NMK Aurskog Høland) delte på en Saab 900NG som Team Norge 2. Tre førere på samme bil kunne også stille i lagkonkurranse hvor sammenlagt tidene til alle tre ga resultatet.

VOLVO 850: Team Norge 1 hadde bygd seg en Volvo 850 for anledningen. Foto: Magnus Amundsen.

Først ett drivakselbrudd – så to….

Det begynte bra da Lars Ivar fikk 2. tid i Mix-klassen med damer og veteraner i 1. omgang. Roger hadde 6. tid i senior og Kim hadde 7. tid. Dermed lå Team Norge 1 som nummer 2 i lagkonkurransen etter 1. omgang.

I andre omgang kjørte Lars Ivar inn til nok en bra tid og lå som nummer tre før 3. omgang. Kim kjørte også en veldig bra tid, til tross for drivakselbrudd 300 meter før mål og lå høyt opp på lista.

INGEN VINTERPAUSE I SVERIGE: Sesongens siste løp kjøres i romjula, og den neste sesongen starter rett over nyåret i Sverige. Foto: Magnus Amundsen.

Roger lå også an til en bra tid i 2. omgang helt til begge drivakslene sa takk for følget og han fikk stopp cirka 4 meter før mål – snakk om surt!

Da var dagen over for det laget, men Lars Ivar klarte å kapre nok en svensk pallplass i år med 3. plass i løpet, og gikk da opp i ledelse i cupen før 3. og siste runde.

Kim ble beste norsk i åpen klasse (selv om han har flagga ut og kjører for svensk klubb, MK Team Westom) med en 6. plass totalt. Roger raste nedover listene og endte på en 40. plass da han bare fikk en godkjent tid, men laget fikk likevel 6. plass i lagkonkurransen.

Sivert endte på en 22. plass totalt, 31 sekunder bak vinneren, og Jonas endte på 27. plass, 36 sekunder bak.

Fersk norsk junior inn til 11. plass

Allan deltok i juniorklassen. Han er ganske fersk i gamet med bare noen få løp i fjor og endte på en flott 11. plass totalt. Team Norge 2 endte på en 7. plass i lagkonkurransen.

Suveren vinner av løpet ble Daniel Samuelsson (MK Team Westom) som for første gang kjørte sprint. Han satte tre bestetider og vant løpet med 4,8 sekunder ned til nestemann! Det er som vi vet en hel evighet i bakkeløp.

Til tross for å være en av Sveriges mest seiersrike i fjorårssesongen var han selv overrasket over å klare å stå øverst her foran flere av Sveriges beste i
rally og folkrace.

Mix-klassen ble også vunnet av en vi kjenner godt til i Norge, Christer Larsson (Munkfors MC), som vi husker vant Frontmestermøtet 2006 på Gardermoen. Christer kunne informere om at vi kom til å se han på banen i Norge også i år.

Juniorklassen ble vunnet av Daniel Suvala (SMK Nykjöping) i en Opel Vectra som stilte med tre juniorsjåfører.

SATSER ALT: Selv om bilene slippes ut en og en, blir det dramatikk. Bakkeløp kan være en fin publikumssport, det også! Foto: Magnus Amundsen.

– Det blir folkrace-sprint i 2019!

Hällefors MK har nå arrangert fem løp på fem helger og kjører tredje løp i Lindström Snow Cup 3. mars.

De kan også allerede informere om at det blir sprint igjen i 2019.

Les også: Sjekk ut folkrace-sprint i Sverige – SE VIDEO!

BILCROSS I MØRKET: Det ble kjørt hele dagen – også etter at det ble mørkt. Derfor var lykter lov, enten orginale eller ettermonterte ekstralys. Foto: Magnus Amundsen.

VINTERLØP: I Sverige kjøres det folkrace året rundt. Foto: Magnus Amundsen.

NEST MEST VINNENDE I FJOR: Vinneren Daniel Samuelsson (MK Team Westom) ble Sveriges nest mest seiersrike i fjor, bare slått av Tobbe Svärd. Foto: Magnus Amundsen.

TEAM NORGE: Norske bilcrossere samlet seg om to lag i folkrace-sprinten i Hällefors. Foto: Magnus Amundsen.

 

PREMIEFANGST: Nordmennene har litt av hvert å ta med seg tilbake over riksgrensen. Foto: Magnus Amundsen.