Arne Turhus var døden nær – nå er han klar for comeback på hjemmebane!

turhus1

TILSTANDEN VAR KRITISK: Det sto om livet de første timene og dagene. Arne Turhus ble lagt i kunstig koma etter arbeidsulykken mens legene lappet ham sammen. De gjorde en god jobb, og Arne hadde flaks i uflaks. Foto: Privat.

Legene lappa ham sammen etter en svært alvorlig arbeidsulykke. Før Goldagsløpet 2014 må Arne Turhus stramme strikken – bokstavelig talt.

Arne Turhus (33) fra Gol debuterte i bilcross 16 år gammel i 1996. Goldagsløpet var og er sesongens høydepunkt, og endelig skal golingen få med seg fartsfesten på hjemmebane igjen denne sommeren.

turhus2

COMEBACK MOT ALLE ODDS – PÅ HJEMMEBANE: – Det blir moro å få kjørt Goldagsløpet igjen og få et comeback på hjemmebane, forteller Arne Turhus (NMK Gol) til bilcross.no. Det er litt ovre ett år siden han så å si ble kappet i to i ei arbeidsulykke. Foto: Privat.

På vårparten i fjor ble han så å si klemt i to mellom skuffa og skjæret på en gravemaskin i en svært alvorlig arbeidsulykke. Tilstanden var kritisk, og det sto om livet de første timene og dagene. Arne ble lagt i kunstig koma mens legene lappet ham sammen.

Arne fokuserer heller på det som gikk bra, enn å gruble på alt det som gikk galt da uhellet var ute: – Jeg har hatt mye flaks oppi dette her. Legene klarte å redde beinet på hengende håret. Selv om kroppen aldri blir som den var, skal jeg gjøre det beste ut av det.

Det betyr i praksis at han er tilbake i anleggsmaskiner i jobb og bilcross- og rallycrossbiler på fritida. På Goldagsløpet i år skal han kjøre begge klasser – både bilcross og rallycross. Det krever noen smarte løsninger.

Muskelaturen i beinet ble så kraftig klemt i ulykken at det aldri kommer til å bli bra igjen. Høyre hofta er svak og har nedsatt bevegelse. Etter to og en halv måned på opptrening på Sundås, Catosenteret en måned, ti operasjoner og fortsatt trening hos fysioterapaut er Arne fortsatt like optimist.

– Det har vært tøffe tider. Den beste medisinen er å holde humøret oppe. Jeg gleda meg til å komme meg opp av senga da jeg lå rett ut. Da jeg kom meg opp i rullestol, gleda jeg meg til å begynne å trene på krykker. Så var målet å kaste krykkene, og det har jeg også klart.

– Jeg så fram til å gjøre alt for å komme tilbake. Jeg har drevet med bilsport i så mange år at drømmen om å kjøre løp igjen var en veldig stor drivkraft. Jeg bestemte meg kjapt for å kjøre igjen, uansett. Om det så hadde blitt en handicap-tilpassa bil.

Det trenger han ikke, men noen tilpassinger og justeringer i en vanlig bilcrossbil må til. En ødelagt nerve gjør at beinet har full kraft ned, litt kraft sideveis, men ingen funksjon til å heise beinet opp igjen.

Det vil si at Arne klarer å trykke gassen i bunn, og den blir der – han får den ikke opp igjen.

– Noen spøker med at sånn har det vel alltid vært, sier Arne og ler godt. – Det har nok vært noe villmannskjøring opp i gjennom, innrømmer han.

Til daglig går han med en strikk fra foten til en skinne rundt leggen, og det funker i hverdagen. Men strikken er ikke stram nok til bilcrosskjøring. – Derfor har jeg borret hull i skoen for å få stramma strikken maksimalt, så jeg får gått av gassen igjen.

I tillegg er det en utfordring å få beinet over på bremsen på et vanlig pedalsett der gassen ofte sitter litt lenger fram enn bremsepedalen.

– Jeg fant etter hvert ut at jeg må modifisere pedalene litt. Jeg korter inn bremsepedalen litt på alle bilene mine. I tillegg flytter jeg setet lenger bak så jeg får hatt strake bein, det hjelper også, forklarer Arne.

Det litt slappe høyrebeinet lener seg mot rattet, og for å holde beinet på plass har han en skistropp rundt foten. Det funker helt greit, selv om noen kan lure på hva han driver med når han gjør seg klar i bilen før løp.

Arne har rukket å teste ut modifiseringene i tre løp i år, og forteller at det funker greit. – Men jeg føler ikke at jeg får opp samme tempo som før ulykka. Jeg har noen flere ideer, så får vi se. Jeg klarer jo å gjøre det meste akkurat som før ulykken, men det tar bare litt lenger tid noen ganger.

turhus3

DRØMTE OM Å KJØRE BILLØP IGJEN: – Jeg ville gjøre alt for å komme tilbake, forteller Arne Turhus til bilcross.no. – Jeg har drevet med bilsport i så mange år at drømmen om å kjøre løp igjen var en veldig stor drivkraft. Foto: Privat.

33-åringen hang med i toppen av resultatlistene før ulykken og sikter på det igjen. Med god støtte fra venner og familie er han tilbake der han var før ulykken – nesten.

– Jeg har fått god støtte og masse hjelp fra gode venner og familie gjennom hele denne tida, alt fra sjukebesøk til skruing på bil. Jeg må sende en takk til alle sammen!

Nå heter det ikke sjukebesøk når folk kommer innom lenger, nå er det ting som skal bli gjort, biler som skal mekkes på, maskiner som skal flyttes – eller så er det en øl eller tre som skal nytes.

– Det blir moro å få kjørt Goldagsløpet igjen og få et comeback på hjemmebane, forteller Arne i en arbeidspause. Like viktig som å komme tilbake på bilbanen, er det å være tilbake i jobb i familiebedriften Turhus Maskin AS.

– Kjempeartig at han er tilbake, sier en entuiastisk leder Helene Rustberggard på vegne av NMK Gol.

– Turhus-klanen har vært en viktig del av klubben i mange år og Turhus Maskin har vært en sentral samarbeidspartner i opparbeidelsen av anlegget på Fuglehaugen.

turhus4

BILCROSS-FAMILIE FRA GOL: Dette bildet er fra da hele familien Turhus stilte til start i klubbløp hjemme på Fuglehaugen. Fra venstre ser vi Arne, Kari Beate, Kirsten og Per. Familiebedriften Turhus Maskin AS har vært viktig i bygginga av motorsenteret opp gjennom årene, og Turhus-klanen er fortsatt en viktig del av NMK Gol. Foto: Privat.