– Om det er fire eller seks under panseret er det samme, sålenge det er Golf, jublet Einar Stadshaug (NAF Hamar).
I fjor stilte han med Golf II med VR6-motor under panseret. Dengang var han suveren etter å ha tilrevet seg ledelsen i A-finalen. I år stilte han med en Golf I med firesylindret motor.
Mange spådde ener-Golfen var for daff til å forsvare tittelen med, inkludert speaker Ove Stuveseth. Det var helt feil.
I motsetning til i fjor måtte Stadshaug kjempe seg til ledelsen i A-finalen. Først mot Svein Hagen (NMK Molde) som gikk i ledelse med bobla si, og som klamret seg til ledelsen i nøyaktig to runder.
Så mot presset bakfra, der to gule Saaber med mer potensiale under panseret enn de fleste andre bilene på Lyngås lørdag 26. august 2006 – med onkel Morten Gjerstad foran nevø Henning Gjerstad (begge NMK Aremark).
Mens Gjerstad-Saabene hadde mest krutt under panseret, lå ener-Golfen til Stadshaug som et frimerke på banen. Understell teller mye på Lyngåsbanen, og sjåfør ofte mer enn bil.
Så beste mann vant landsfinalen 2006 på Lyngåsbanen, med stor konkurranse fra 130 andre startende.