Fortsatt alene om å vinne Landsfinalen to år på rad: – Det er ganske utrolig å tenke på, selv den dag i dag!

HISTORISK: Einar Stadshaug (NAF Hamar) er den eneste i bilcrosshistorien som har vunnet NMKs Landsfinale i bilcross to år på rad. Her på taket av vinnerbilen etter den andre strake seieren på Lyngåsbanen i 2006. Foto: Svenn Dvergastein.

Einar Stadshaug (NAF Hamar) ble den første som vant NMKs Landsfinale med forhjulstrekk. Og jaggu gjentok han ikke bragden året etter, og ble den eneste som har vunnet Landsfinalen to år på rad. Du ser det i denne ukens fredags(bilcross)film.

Filmen vises fra og med klokka 19.00 fredag 25. september 2020.

Abonner på Bilcrossarkivet på YouTube!

For ett par uker siden viste vi NMKs Landsfinale 2005 på Krabyskogen som fredags(bilcross)film. Denne fredagen viser vi Landsfinalen 2006.

Begge løpene ble vunnet av Einar Stadshaug (NAF Hamar) i VW Golf. Han ble i 20-årene historisk på flere vis:

Både den første til topps med forhjulstrekk, og den første som vant Landsfinalen to år på rad.

HELT VERST: For å handtere VW Golfene på bilcrossbanen hadde Einar håndballklister i kjørehanskene for å ikke glippe rattet. – Vi hadde prøvd med cola og masse andre greier også, forteller han og ler. Nå har verken far eller sønn Stadshaug flere biler igjen på tunet. Men skulle Einar ta opp de klissete kjørehanskene igjen, skulle det blitt et comeback med en 2-er-Golf med VR6-motor – lik den han vant sin aller første Landsfinale med. Foto: Stian Ormestad.

– Hadde aldri i verden trodd det!

– Lyngås var nok en hakket sterkere prestasjon, sier Einar selv. I dag er han 43 år gammel. Han var 27 år på Kraby og 28 på Lyngås.

– På Lyngås hadde jeg en mindre motor, og var veldig overrasket selv over å holde unna helt inn til mål!

Einar forteller at han hadde to gule Saaber jagende bak i hver sin speile. Det var onkel og nevø Gjerstad fra Aremark. – At jeg klarte å holde på ledelsen inn til mål, hadde jeg aldri i verden trodd!

For på Lyngås kjørte Einar Stadshaug en VW Golf MK1 med 1,8-liters motor. Det var mange hakk ned fra året før, da han kjørte en VW Golf MK2 med VR6-motor.

Veldig, veldig god bil

– Å vinne på Kraby var veldig stort, men der hadde jeg også en veldig, veldig god bil. Det var en del som mente at en 6-sylindret motor i en så liten bil, da kunne hvem som helst vinne, liksom.

– Derfor var det artig å vise at det gikk an å vinne også med en mindre motorsterk Golf allerede året etter, forteller Einar til Bilcross.no.

Bilhistorien bak er ganske så fascinerende: 2-er-Golfen til Kraby var ferdig bygd som bilcrossbil, men Einar kastet ut 1,8-liters motoren og satt i en VR6.

1,8-literen kom så til nytte året etter, da den ble satt inn i en 1-er-Golf kjøpt på bud.

Fryktelig artig å hevde seg med den bilen

– Jeg porta toppen selv i garasjen her, fikk tak i noen kamaksler, jeg husker ikke alt jeg gjorde – men jeg husker at jeg brukte veldig mye tid på å justere bensina på’n, mimrer Einar.

– Jeg mekka til noen kraner og måleenheter for å få akkurat det trykket jeg trengte, og fikk tilslutt en motor som jobba veldig bra på turtall.

HISTORISK: Einar Stadshaug (NAF Hamar) er den eneste i bilcrosshistorien som har vunnet NMKs Landsfinale to år på rad. Her på taket av vinnerbilen etter den andre strake seieren på Lyngåsbanen i 2006. Foto: Stian Ormestad.

– Det var fryktelig artig å klare å hevde seg med den!

Dårlig med tid til bilcross

Einar digger at det legges ut gamle bilcrossvideoer på Bilcross.no. – Det er artig å mimre!

– Men det klør ikke i gassfoten etter å komme i gang igjen?

– Det passer veldig dårlig, siden jeg er opptatt med jobb som gårdbruker hele bilcross-sesongen. Dessuten, hvis jeg skulle kjørt et løp igjen, så skulle det vært godt forberedt. Bygge en skikkelig bil, trene litt, sånne ting.

– Jeg har kjørt fra Hamar til både Bergen og Kristiansand, jeg, og kjørt bare hundre meter før det var game over. Det ække no’ artig.

Liker utviklingen

Einar begynte med bilcross i 1998. Pappa Anton Stadshaug fulgte etter året etter. Han hadde kjørt mye PO-løp og enda mer rally.

– Vi brukte noen av de gamle rally-dekkene på bilcrossbilene, og i en tid da alle kjørte på avpigga vinterhjul hadde vi fantastisk feste.

Allerede da fikk Einar sansen for godt understell og gode dekk, noe som ofte var mangelvare i den tidens bilcross. Golfene lå klistret til asfalten.

– Jeg likte raske baner, og det var der jeg hevdet meg mest. Så sånn sett passer vel utviklingen i bilcrossen meg bra, i tilfelle et comeback.

DYKTIG: Einar Stadshaug (NAF Hamar) er en dyktig sjåfør, som for alltid har skrevet seg inn i bilcrosshistoriebøkene. Her over målstreken i Landsfinalen 2006 på Lyngås. Foto: Svenn Dvergastein.

Fortsatt litt utrolig

Og apropos pappa Anton: Begge Landsfinalene sønnen vant, rullet han på taket. Siste gang på Lyngås ble Alfa Romeoen liggende opp-ned og gå oljetom, og den veldig spesielle bilcrossbilen ble hugget.

Sønnen Einar har vært mer konvensjonell i bilvalget: Aller mest Saab 99, så Audi 80, og tilslutt VW Golf. Og det var en suksess å sale om til Golf:

– Det er vel det største en kan oppleve i bilcrossen, å vinne Landsfinalen. Også klare det to år på rad. Jeg synes fortsatt det er litt utrolig.

Pause fra bilsport siden 2008

Samme året som Lyngås-Landsfinale-seieren startet Einar med rally. Først Volvo original, så Peugeot supercup.

– Det var moro det, så lenge penga varte. Det ble tre sesonger med rally før kassa var skrapa, og da er det ingen vits i å satse på rally.

Nå har ikke Einar kjørt et eneste løp siden 2008, og det kan gå enda flere år før han stiller til start igjen.

Lysten er der!

– Jeg lengter jo etter å kjøre, det er klart. Men med ansvaret for en gård, kan jeg ikke bare stikke avgårde. Men lysten er der, så absolutt!

– Følger du noe med på bilcross-sporten da?

– Ja, jeg følger bilcross-snappen og er innom Bilcross.no innimellom.

– Og gleder meg til bilcrossfilmene som legges ut på fredagene.

Se hele filmen fra Landsfinalen 2006 på Lyngåsbanen:

Les også om Talentracet: Smak av storløp i en annerledes sesong.

 

, ,