
CHRYSLER PT CRUISER: Denne amerikaneren vil brumme godt når den blir utstyrt med samme motor og drivverk som eldre og tyngre bygg fra Barstad-garasjen. En Chrysler PT cruiser kan godt være det mest heftige nybygget i bilcross på lange tider. Foto: Privat.
Far og sønn Barstad brummer rundt om på bilcrossbanene, de er viden kjent for svære slodder med hundrevis av hester. Nå bygger de noe nytt, mer moderne og litt mindre – men fortsatt med V8 og bakhjulstrekk.
Abonner gjerne på Bilcross.no sin YouTube-kanal.
Se og hør om bilen også i denne Bilcrosspraten:
Du har sett far Geir Barstad (NMK Melhus) i Landsfinale og storløp med Oldsmobil Cutlass og Chevrolet Caprice, og sist skrev Bilcross.no om guttungen da han begynte i bilcross junior trening – med en Olds med 500 hester.
Nå er far og sønn klar for en 2025-sesong der de planlegger å kjøre flere løp med sine svære slodder. De bygger også en Chrysler PT Cruiser, et bilcrossbygg vi neppe har sett maken til før.
Se Victor ratte en 500-hesters Olds i junior trening:
Det har riktignok gått hvert fall minst en annen PT Cruiser på norske bilcrossbaner. Men da fortsatt med spinn på forhjulene og det vi mener å huske var en Mazda-motor. Dette blir noe helt annet, med V8-motor under panseret og bakhjulstrekk.
Selv om Barstad-ene er kjent for svære slodder, startet det med en betraktelig mindre bilcrossbil: En Ford Escort. – Kona og jeg delte bil, og det var en del kjøring med Escort.
– Men så fikk jeg tilbud om å bytte bilcrossbil med en kar som hadde en Olds, og da klarte jeg ikke la være. Da ville ikke kona kjøre mer, sier Geir og ler.
Flere gode plasseringer
Siden har det gått i store amerikanere og familien har vært aktiv i dragracing, også – både far og sønn. Bilcross blir litt på siden, det er drag som er hovedfokus. Det er 20 år siden Geir byttet Oldsen til seg – den går fortsatt løp, i Barstad sitt eie.
Oldsen har også hatt lisens, hvert eneste år, i 20 år. Dette er holdbare saker, for å si det forsiktig. Bare en gang har de mistet bil på bud, da kom den tilbake – med julekort fra den midlertidige eieren med en stor takk for lånet.
Geir har kjørt Landsfinaler, blant annet da den gikk på Fuglehaugen, NMK Gol, og han har gode plasseringer i Midt-Norsk-finaler, det var etter en tredjeplass der at bilen forsvant på bud.
Omdiskutert vektregel

DRAGRACING OG BILCROSS: Guttungen Victor Barstad har vunnet både NM og EM i dragracing. Han startet med dragracing da han var 6 år gammel og er en rutinert bilsportutøver. Foto: Privat.
Om vektreglene sier Geir at han forholder seg til dem. Maksvekt er 1.700 kilo på nybygg, men bygg som allerede hadde lisens før vektregelen ble innført får beholde lisens så lenge bilen varer på bilcrossbanen.
Ifølge en annen som bygger tunge biler, Jørund Mostue på Hamar, har vektregelen vært enda lavere også, det var i starten da den ble innført. Jørund bygger Audi A6, der noen er innafor og andre for tunge.
Det kommer an på vekten akkurat den bilen er typegodkjent med da den var original, ikke den reelle vekten på banen. Dette virker lite hensiktsmessig, hvis det er sikkerheten man er bekymret for.
Mange moderne biler ramler utenfor
Da vektregelen kom, hadde Geir Barstad en nyrigget Chevrolet Caprice klar for bilcrossbanen. Den skulle egentlig bli brukt på Landsfinalen på Verdal motorsportsenter, men så viste det seg at den plutselig var for tung for vektreglementet.
Dessverre ble bilen hogd, for vektregelen ble etter sigende endret og justert opp til 1.700 kilo etter ett par – tre sesonger. Nå er de fleste gamle amerikanere innenfor vektreglementet, forteller Geir.
Men mange mer moderne biler ramler utenfor, med så mye moderne dupeditter som veier mye som det er på nyere biler – som blir plukket av før bilen blir bilcrossbil. Vi snakker om dette i denne ukens Bilcrossprat.
Får så vidt plass til V8-eren

TRANGT OM PLASSEN: Her er det ikke mange millimeterne å gå på, men det gikk akkurat med en V8-er under panseret på PT Cruiser. Foto: Privat.
Geir Barstad mener vekt på banen må være det interessante, ikke hva bilen veide da den gikk langs veien – det har lite med sikkerhet på banen å gjøre. Men han er løsningsorientert og har et nytt bygg på gang:
PT Cruiser med V8 og bakhjulstrekk har vært mye arbeid, og guttungen skrur mye på bilen som blir hans. – Derfor blir det nok tungt å ta den ut i et vanlig løp, hvis det skulle bli bud på den. Vi kommer nok til å kjøre treninger og klubbløp med den i år.
Far og sønn forteller at det var ikke så veldig godt med plass i fronten til en V8-motor, men det går. – Vi fikk trykket den nedi.
Flere amerikanere på gang
Dette blir en veldig lett og sprek bil, egenvekten er ikke mer enn rett over 1.000 kilo originalt. – Dette er en bambus-bil, det er så tynt jern at det er nesten helt utrolig, sier Geir om PT Cruiser – en ganske annen bil enn han er vant til.
Den er også en god del kortere, så den vil bli mer nervøs med masse hester under panseret. Men far og sønn Barstad mener de skal klare å få den kjørbar på bilcrossbanen.
Og de har løst et problem som kan ramme nyere amerikanske slodder i møte med vektregelen i bilcross. – Ja, vi skal da alltids få bygd en amerikaner igjen.

FAR OG SØNN: Victor Barstad (NMK Melhus) og pappa Geir Barstad (også NMK Melhus), over en V8-er med 500 hestekrefter. Bildet er tatt i Raabakken utenfor Namsos hos NMK Namdal for to år siden, da Victor kjørte junior trening med denne Oldsen. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Chevelle ble publikumshelt – men hatet av dommerne:
Se filmer fra bilcrossløp – her finner du video-arkivet.
Abonner gjerne på Bilcross.no sin YouTube-kanal.
SETTER DU PRIS PÅ BILCROSS.NO?
VIL DU STØTTE ER BILCROSS.NO-VIPPSEN 54 02 81.