Her tupper bilcross-legenden på taket første gang – straks starter han på sin sesong nummer 40

HELT PÅ TUPPA: Han husker godt sitt første rundkast på taket, det skjedde på Vendkvern i sesongstarten 1987. 63-åringen har rulla på taket 40 – 50 ganger til siden den gang, den siste rullen på taket skjedde hjemme på Starmoen i fjor. Foto: Per Henning Flobak.

Veteranen har fått en sving oppkalt etter seg, han topper adelskalenderen for bilcross-veteraner, og han er en levende bilcross-legende – som fortsatt synes det beste her i livet er å lure konkurrentene foran seg trill rundt og rase forbi.

Mimre? Sjekk samtlige bilcrossfilmer fra sesongen i fjor.

Reisebrev fra folkrace-debuten: – Fy faen så rått!

Jan Lillegrend (NMK Elverum) er en oppføring på startlistene som alle bilcross-fans kjenner til og konkurrenter frykter stort. 63-åringen er utdannet bilmekaniker og har jobbet som det i hele yrkeslivet sitt, frem til jobben gikk over til å vurdere fagprøvene til de som tar fagbrev som bilmekaniker.

Kunnskapen som bilmekaniker kommer godt med når hobbyen er bilcross, og hvert fall med den «aktive kjørestilen» som denne karen er viden kjent for. Kanskje er dette bilcrosseren som har gjort flest forbikjøringer.

Ett blink i bremselyset

HEFTIG SAAB-KJØRING: Noen ganger kan det være like spennende å se på gnagere på en bilcrossbane, som å se maling tørke. Men det gjelder ikke når Jan Lillegrend skuffer på med sine Saaber, som her under Elverumfesstivalen for 15 år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Ofte var det forbikjøringer av det spektakulære slaget. Som på favorittbanen gjennom alle tider, Hellerstadbanen – som nå er nedlagt. Her fikk Jan Lillegrend langsvingen oppkalt etter seg, etter noen halsbrekkende stunts på yttersving – i «Lillegrend-svingen».

Et lite blink i bremselysene inn i svingen, så kaste bilen i den rette retningen, sladd gjennom hele svingen og komme på innersving inn i neste sving. Å bli utsatt for dette ble konkurrentenes største skrekk på den nå nedlagte Hellerstadbanen:

– Det var der det startet med best resultater, sier Jan til Bilcross.no. Vi tar en skikkelig bilcrossprat foran 63-åringens sesong nummer 40. Han har kjørt løp hvert år siden 1986.

– Saab er bilen i mitt hjerte

KYNDIG VEILEDNING: Enda en junior får prøve seg, både i depot og på banen, med Jan Lillegrend som en dyktig mentor i bakgrunnen. Bildet er fra det aller første løpet på Bjorli tilbake i 2009. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Jan Lillegrend har vært interessert i bilsport så lenge han kan huske. I ungdommen reiste han på rallycrossløp sammen med kamerater. Så startet en av dem med bilcross, og Jan fulgte spent med. Kompisen kjørte VW boble og Fiat 850.

Den rolige og sjenerte karen ville teste det selv, også, og ble overtalt til å bygge seg en bil. Boble og hekkmotor var ikke noe for denne karen, valget falt på samme type bil som han hadde som første veibil: En Saab 96.

Det var kanskje litt tilfeldig den gang, men så ble Saab bilen i hans hjerte. Selv om det har blitt noen andre biltyper opp gjennom årene, er det Saab som rangeres høyest.

– Fryktelig moro, uansett hvordan det gikk

SEIER! Her forbereder Jan Lillegrend seg til A-finale i sesongstarten på hjemmebanen Starmoen for ni år siden. Løpet endte med totalseier, med en VW Golf med Saab-motor under panseret. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Første bilcrossløpet ble kjørt i 1986, og første rulling på taket kom i sesongstarten 1987. Bilcross-veteranen mener 96-en var litt ømfintlig for hard håndtering og synes å huske at den hadde en lei tendens til å velte på taket i flere løp fremover.

Etter ett par sesonger med Saab 96 med vekslende hell – ofte liggende opp-ned – ble den første Saab 99 bygd. Da ble det mer orden på sakene, også sportslig sett.

– Men det må ha vært fryktelig moro, uansett hvordan det gikk, sier Jan og ler godt, for han har bare gode minner fra den første bilcross-tiden.

Lurer seg inn til gode plasseringer

Målet var å gjøre det best mulig med en litt outsider-bil, som Saab jo ble utover 1980- og 1990-tallet. Da dominerte etter hvert hekkmotoriserte biler som VW boble, Renault, Skoda, Hillman, Simca, Fiat, med flere.

– Jeg husker det var moro, spesielt moro å kjøre forbi og klare å slå bobler og andre hekkbiler. «Faen, nå skal jeg ut med han», var stort å høre, hvert fall når du kjørte en bil folk egentlig ikke fryktet i utgangspunktet.

Og slik er det fortsatt, den dag i dag – nå som Jan Lillegrend er klar for sin 40. bilcross-sesong. Han kjører bilcrossbiler på et fornuftig bilcross-budsjett og lurer seg inn til gode plasseringer.

Versting-Opel frister ikke til gjentakelse

BESTE VETERAN: Her raser Jan Lillegrend inn til finaleplass i Veteranlandsfinalen på Eriksplassen for seks år siden. Han topper adelskalenderen som best gjennom tidene i NMKs Landsfinale for veteran, som startet på hans hjemmebane Starmoen i 2018. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Mye av moroa var å kjøre Saab, være litt underdog. Nå er det ikke sånn lenger, Saab er en vinnerbil – som så mye annet. Jan gikk over til VW Golf 1 med Saab-motor under panseret. Han har også kjørt Mazda, Opel og Vauxhall – den siste høyrestyrt.

– Det er kanskje litt sært, det andre jeg har kjørt også, sier Jan og humrer over mimringa tilbake på bilparken opp gjennom årenes løp. En gang prøvde han en versting-Opel med V6-er under panseret, bare for å ha gjort det.

Det ble med to løp, så fristet ikke det mer. – Det er mer moro å jage oppover i feltet med en mer normal bilcrossbil, som Jan Lillegrend sier det.

Kjørt bilcross hvert eneste år

KLAR FOR NY BANE: Jan Lillegrend liker å teste ut nye baner, her klar for tidenes første bilcrossløp på Bjorli tilbake i 2009. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Og den vanligste bilcrossbilen gjennom tidene, VW boble? Totalt uaktuelt for Jan Lillegrend. – Men det å ligge bak ei boble og jage, det er gøy. De kjører jo motsatt spor, hele veien. Jeg visste akkurat hvor jeg kunne sette inn støtet.

Det er blitt mindre av dette nå, med stadig færre bobler til start i bilcross. – Men det er samme hva det er, bare en kommer seg forbi, sier Jan og ler i prat med Bilcross.no.

Når vi ser tilbake på de forrige 39 sesongene, finnes det ikke en eneste bil med spinn på bakhjulene – kun gnagere av forskjellige slag. Noe annet har aldri vært interessant.

Sesongstart på hjemmebane

Det ble mest bilcrossløp på banene i nærheten i starten, som hjemmebanen Starmoen, Drevsjø, Finnskogbanen, gamlebanen i Trysil, Tynset, Stor-Elvdal, Kraby, Vendkvern – der han rullet på taket første gang, og favoritten Hellerstad.

I starten var det fast sommertradisjon å legge ferieturen til Sørlandet og bilcrossløp på Rugslandbanen, men det begynner å bli mange år siden nå. Smådølfestivalen tok over en del år, men det begynner også å bli lenge siden det var en fast sommertradisjon.

I 2025-sesongen starter bilcross-legenden på hjemmebane, med Mai-løpet på Starmoen. Dette er også favorittbanen, av de som fortsatt eksisterer. Savnet etter nedlagte Hellerstad er stort.

Topper adelskalenderen

Det store målet for 2025-sesongen er Veteranlandsfinalen på Rallebanen. Her topper Jan Lillegrend adelskalenderen, med best plasseringer jevnt over siden den første Landsfinalen av dette slaget tilbake i 2018, på hjemmebanen Starmoen.

Jan prøvde seg på et løp på Ralle i fjor høst, og det er det eneste løpet han har kjørt på årets Veteranlandsfinale-bane – men det ble ikke så mye kjøring i det første og eneste forsøket, med rådebank ganske kjapt.

– Jeg tenkte å prøve igjen, i år. Hvis jeg rekker å få med meg Vårløpet på Ralle. Det er litt om å gjøre å teste banen skikkelig, mener den rutinerte bilcrosseren.

Landsfinale-bilen står klar

DEPOTPLASS: Team Lillegrend i depot på hjemmebanen Starmoen for en del år siden, der de to barna på bildet i dag er voksne og driver og vinner løp selv: Søsknene Malin og Lars Rivenes, pluss mor og far Rivenes, pluss Daniel Liebak ses på bildet fra Bilcross.no-arkivet. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Rallebanen har han egentlig ikke så mye til overs for, hvis han skal være helt ærlig. Han liker baner der du får dratt ut litt mer på gira. – Det snur og svinger og snur og svinger igjen, men kanskje er det en fin bane for Golf-Saaben?

For det blir den samme Landsfinale-bilen, i år igjen: Golf-Saaben som dukket opp første gang på slutten av 1990-tallet, på Frontmestermøte på Hellerstad. Både Bilcross.no og han selv mener det var i 1999.

Oppskriften med Saab-motor i en VW Golf I er heller ingen standard-oppskrift. Men for Jan Lillegrend funka det veldig bra, som så mye annet rart:

Over 330 pokaler på hylla

Det ble tre seiere, tre år på rad, i storløpet på Hellerstad. Så ble det ett år uten seier, før Jan Lillegrend vant igjen. Fire seiere i storløpet, tre med Golf med Saab-motor og en med Saab 99. Seier-statistikken har bilcross-legenden god oversikt over, ellers er det heller dårlig med statistikk:

– Jeg er dårlig på sånt. Årene går og jeg har ikke helt oversikten, rett og slett, forteller Jan til Bilcross.no som graver og spør om alt mulig.

– Jeg telte over pokalene her for ett par – tre år siden. Da hadde jeg passert 300 hvert fall. Nå er det kanskje 330 her?

Følger opp bilcross-ungdom

JUNIORER I LILLEGREND-FARGER: Blant de mange juniorene som har kjørt med Lillegrend-farger er Simen Korsmo og Jørgen Martinsen, som her har braket sammen på bilcrossbanen for mange år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Det vil si finalekjøring og pokal i rundt regnet 2 av 3 løp han har stilt til start i. Seier i 18 ordinære løp, pluss klubbløp. I de mest aktive sesongene har det blitt over 20 løp i sesongen, de senere årene har det vært rundt 6 – 7 løp hver sesong.

Jan anslår at han har bygd minst en bil hver vinter, så det har blitt rundt 40 – 50 bilcrossbygg i løpet av disse årene. Kanskje like mange bilcrossbiler er blitt reddet og «pusset opp» til fortsatt bruk på banen. Med minst en rulling hver sesong, så har det nok blitt 40 – 50 rullinger på taket, også.

Jan har brukt mye tid på sin egen bilcrosskjøring, men kanskje like mye tid har gått med til å følge opp ungdom som har hatt et ønske om å prøve seg i sporten.

All tid går med til bilcross

Anslagsvis 500 juniorer har blitt kurset av denne karen, og mange av dem har han fulgt opp i sin vei inn i sporten. Det har vært å hjelpe med skruing, frakt og oppfølging av mange slag. Jan Lillegrend var en av de aller første juniorkurs-instruktørene da juniorklassen kom i 1996.

63-åringen har båt på Glomma, men den rekker han aldri å bruke. Han hadde en veteranbil, selvfølgelig en Saab 96, men den rakk han heller ikke å bruke, så den ble solgt i fjor.

All tid går egentlig med til bilcross, forteller bilcross-legenden til Bilcross.no. – Så det må jo ha vært moro, dette.

Det blir folk ut av bilcrossungdom

RUNDKAST: Martin Sandmoen (NMK Elverum) er kanskje den junioren som har flest gjeve meritter, blant mange raske juniorer i Lillegrend-stallen opp gjennom årenes løp. Jan og Martin reiste mye sammen og delte mye biler – men her gikk det skikkelig skeis på Starmoen for en del år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Jan Lillegrend sier det er litt skummelt å se seg tilbake: – Så mange sesonger, så mange løp, sier han ettertenksomt. – Men jeg hadde vel gjort det på nytt, kunne jeg velge. Det trengs en god del pågangsmot og ork for å drive på sånn.

Det har blitt færre løp de siste sesongene. Men ikke mindre oppfølging av juniorer. Det er ofte motorinteressert ungdom som ikke har foreldre til å hjelpe seg i gang med sporten. Mange av de blir fort selvgående. Jonas Holtet er sistemann i en lang rekke med ungdom.

– Det er moro å se at nye generasjoner kan kjenne gleden av å drive med dette. Å få til det praktiske og kjøringen. Det er et veldig bra miljø i bilcrossen, det blir folk av dem. Du rekker ikke å finne på så mye annet galt, når du driver med denne galskapen her.

– Må telle til ti, tyve eller tredve

Jan Lillegrend er en rolig og avbalansert kar, det kan man trygt si. Litt sjenert. Han stikker seg sjelden frem og liker seg best i kulissene, selv om mange gjerne vil hedre ham. Gudene vet at han fortjener oppmerksomhet og skryt for alt det han har gjort for bilcross generelt og bilcross-juniorene spesielt.

Denne karen snakker stort sett lavt og ordlegger seg først etter å ha tenkt seg godt om. Men glem alt det, hvis det smeller på bilcrossbanen. Da kan det gå ei kule varmt, også for denne ellers så sindige karen:

– Jeg må jo prøve å holde meg i skinnet, sier bilcross-legenden og ler, – jeg prøver å gjøre som jeg har lært juniorene, så jeg må noen ganger teller til både ti, tyve og tredve.

Målet er å slå verstingene

EN LURING: Jan Lillegrend snor seg vei oppover i feltet, som her i Saab på Starmoen, med en revansjesugen boble nærmest oppe på koffertlokket. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Bilcross er sporten for de store følelsene, enten det er opp- eller nedturer – og i bilcross er det kort vei fra det ene til det andre. Jan Lillegrend innrømmer at det kan bli noen strofer hvis det går skikkelig skeis. På den andre siden, det kjennes godt når det går godt:

– Det kan være en fin forbikjøring. At du lurer deg vei, forteller Jan til Bilcross.no. Det samme er målet nå, som da han startet med sporten: Ingenting kan måle seg med følelsen av å komme seg forbi, slå verstingene.

De som stadig oftere, og som blir bare flere og flere: Alle de som har brukt langt mer penger på redskapen de kjører, enn det Jan Lillegrend gjør. Han har hele veien vært med på et fornuftig bilcross-budsjett.

To store drømmer står uoppfylt

Landsfinale har aldri vært prioritert, før nå som Veteranlandsfinalen har blitt det store de senere sesongene. Landsfinale-kvalifisering har han tatt som det kom, uten å satse stort på det. Men Veteranlandsfinale, det er blitt sesongens høydepunkt: En seier her er det store målet.

Eller Elverumfestival-seier på hjemmebane, det gjenstår også å oppnå. Her har Jan Lillegrend-navnet stått på startlisten i samtlige oppgjør, bortsett fra to år.

Ett år var han med Per Engseth på rally, som mekaniker. Ett annet år ble spolert av korona-pandemien:

Den aller største nedturen

FIGHT: Jan Lillegrend lar seg ikke be to ganger hvis noen byr opp til fight på bilcrossbanen. Her har han inner’n gjennom første sving på Starmoen i Elverumfestivalen for 15 år siden. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.

Bilen sto klar, Jan var påmeldt, men så ble han syk. Ellers hadde han kjørt, men korona-restriksjoner tilsa noe helt annet. Det ble avbud, men ryktene sier at ett par skikkelser ble observert i skogkanten ved banen, mistenkelig lik Jan Lillegren og Jonas Holtet.

– Vi snek oss opp på søndagen, i skogen bak banen, og vi fikk skimtet litt bilcrossløp mellom trærne. Der var det ingen andre, og vi fikk hvert fall med oss litt av Elverumfestivalen, tross alt.

Dette var kanskje den største nedturen i løpet av alle disse årene, Elverumfestivalen er noe av det største i løpet av sesongen. Å ikke få kjørt dette løpet var surt.

Jan Lillegrend frykter ingen

– Du forteller at det er moro å bli fryktet av konkurrentene, at de sier «å nei, ikke han» når de sjekker heatoppsettet. Men er det noen du sier det samme til, som du frykter?

– Nei, egentlig ikke noen spesielt. Men det er mange som kjører veldig, veldig fort. Og da er det desto mer moro hvis jeg klarer å slå dem, sier Jan til Bilcross.no.

Spesielt moro er det å møte de han en gang fulgte opp som juniorer og slåss med dem, nå som de er selvgående i sporten. Og dem er det mange av, etter så mange år i bilcrossen som en kar som hjelper alle som spør, rolig og tålmodig og alltid med et smil.

DEN ALLER FØRSTE BILCROSS-SAABEN: Ja, du ser riktig – de første ti årene kjørte Jan Lillegrend ikke med Lillegrend-fargene i grønt og gult, men hvit bil med rød bakpart. Så kom bilcrossbanen på Starmoen og NMK Elverum skulle ha en felles farge – som ble grønn. De gule stripene var Jan Lillegrend sin ide. Grønne NMK Elverum-biler ble aldri noen stor suksess, men Lillegrend-fargene i grønt med gult har det vært mange bilcrossbiler med. De som sto Jan nærmest valgte å fortsette med disse fargene og døpte derfor teamet «Team Lillegrend». Foto: Per Henning Flobak.

Seier-statistikk for Jan Lillegrend:

  • 4 seiere på Vendkvern
  • 4 seiere på Hellerstad
  • 2 seiere på Starmoen
  • 2 seiere på Kraby
  • 2 seiere i bakkeløp, Ringsaker
  • 2 seiere på Vinjarmoen
  • 1 seier på Bjorli
  • 1 seier på Momarken
  • Pluss klubbløp og eventuelt andre seiere vi ikke husker

Mimre? Se Jan Lillegrend vinne på Hellerstadbanen med Saab:

Mimre mer? Se fjorårets Veteranlandsfinale:

Se flere filmer fra bilcrossløp – her finner du video-arkivet.

SETTER DU PRIS PÅ BILCROSS.NO?
VIL DU STØTTE ER BILCROSS.NO-VIPPSEN 54 02 81.

Abonner gjerne på YouTube.