Stor stolthet for Saab – også på bilcrossbanen

FOLKRACE-FRØKEN: Ellinor Haraldsson kjører sin tredje folkrace-sesong – som alltid med Saab. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

Trollhättan levde rundt Saab-fabrikken, over alt finner du spor av fordums stolthet – og over halve startfeltet i folkrace-løp er Saab.

Denne saken ble først produsert av Ormis media i 2013 for en annen redaksjon – nå publiseres den her på Bilcross.no.

Trollhättan ligger halvannen times kjøring fra svenskegrensa. Arbeidsledigheten er blant den høyeste i Gøteborg-regionen. De fleste familiene her har vært avhengig av lønnslippen fra Saab-fabrikken.

Det var her det svenske bil-eventyret starta etter krigen. Svenska Aeroplan Aksjebolag (SAAB) så seg om etter nye markeder, og det ble satt i gang bilproduksjon fra 1949 – i Trollhättan.

SAAB-VETERANER VISER VILLIG VEI: Ingemar Göting har 40 år bak seg på Saab-fabrikken. Nå jobber pensjonisten som frivillig på Saab-museet. Han viser villig vei til banen rett over på andre siden av byen. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

Stor stolthet for Saab

– Det er en stolthet for Saab som preger hele byen, forteller Ingemar Göting. Han jobba i 40 år for Saab – hele sin yrkesaktive karriere.

Göting gikk av med pensjon ett år før Saab-eventyret var over. Nå er han en av åtti Saab-veteraner som bytter på å stå i resepsjonen og billettluka på museet – gratis. I tillegg kommer hundrevis av arkivarer, mekanikere, med flere.

Om stoltheten over Saab er stor, er irritasjonen over GM minst like stor. Da hjørnesteinsbedriften ble kjøpt opp av den amerikanske bilgiganten, var det begynnelsen på slutten.

Göting har blant annet jobbet med stoler og sikkerhetsseler. Han forteller at da nye tekniske løsninger ble vanlig hos andre bilmerker, hadde Saab-ingeniørene ligget sju – åtte år foran i løypa.

Se hva vi har for noe nytt og flott å vise fram, sier Saab-veteranen med en flåsete mine og hermer etter konkurrentene, – så sitter jeg her og vet at vi var mange år tidligere ute!

Saab-veteranene heier på folkrace

REDDET FRA RÅTARALLY: Disse smykkene er reddet inn på museet, og kommer aldri til å bli brukt opp på en folkracebane. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

Men GM turde aldri satse på noe nytt, og satte sjeldent noe inovativt ut i produksjon. Hvert fall ikke i Saabs navn. De skulle bare melke kua til det ikke var mer å hente, mener Göting.

– Hvem vet hvor dette kunne ende, hvis Saab fortsatt var i svenskt eie?

Hvordan det ender med Saabene som skal til pers på bilcrossbanen på andre siden av byen, er hvert fall helt sikkert. En eller annen gang ender de opp som vrak.

Det er vel som å banne i kirka å fortelle Saab-veteraner – omkranset av strøkne Saaber på alle kanter – at man skal på folkrace, der mange av de samme modellene skal knuses i kampen om seier?

Men nei da, Saab-veteranene finner fram et kart over byen og viser villig vei.

– Saab tåler mye juling. Perfekt folkracebil!

SAAB-SYKEN: Det er ikke første gang det byttes en drivaksel på en Saab i et bilcrossdepot. Og heller ikke siste gang… Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

– Det finnes så jækla mange gamle Saaber. De tåler mye juling. De som kjører Saab er flinke til å bruke dem om og om igjen, banke og slå til de er kjørbare igjen.

OVER HALVE STARTFELTET ER SAAB: Trollhättan er Saab – også på folkracebanen rett utenfor byen. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

– Du kan kjøre mange folkrace med en Saab!

Motorsport-arven er godt tatt vare på på Saab-museet: Her står legenden Erik «Carlsson på taket» sin Saab 96-rallybil, her står to Saab 99 EMS rallycrossbiler, og i en egen kinosal vises gamle rallyfilmer.

– Det er vel helst en 99, 900 eller 9-3 de bruker i folkrace. Det er OK, mener Saab-veteranene.

– Men skulle det komme en gammel to-takter, da skulle det gjøre vondt i sjela.

Saaber spiser drivaksler

På SMK Trollhättans bane står folkrace-Saabene linet opp, den ene mer skrukkete enn den andre. I teamet til Ellinor Haraldsson er det ikke tvil om hva som gjelder. Alle kjører Saab.

Hvorfor Saab? Det går fortest, vel!

Ungjenta starter på sin tredje sesong, alltid med Saab, alltid for å vinne, – annars är det ingen vits!

Hun kjører som om hun skulle ha stjålet både bil og bensin. Sladder gjennom svingene. Hun er i rute til A-finale for juniorene.

Men i siste omgang smeller hun i autovernet etter en fight, og knekker en drivaksel. Hun er langt i fra den første, og heller ikke den siste.

Saab-syken: Folkrace-Saaber spiser drivaksler til frokost, middag og kvelds.

Saabla harde fighter

SAAB OVERALT I BYEN: Hele døra inn til matsalen på det sjarmerende, lille hotellet midt i Trollhättan er dekket av Saab-modeller. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

Fra servicebilen plukker pappa fram en kasse med nye drivaksler. Smurt inn med fett og tapet med en plastpose rundt. Han har kjørt Saab i femten sesonger.

Dette er en velkjent prosedyre, en ren rutineoperasjon på en gammel Saab-sliter.

I finalen går det ikke særlig bedre. I et forsøk på å kjøre seg opp i feltet, smeller det skikkelig og radiatoren går lekk. Ellinor gir seg ikke, og det ender med et motorhavari.

Flere havarier, smell i autovern og i krasj hverandre, takinger, og til og med en ganske så moderne Saab 9-3 som tar så godt fyr at publikum står på tå hev for å få med seg dramatikken.

SLUTTKJØRT: En Saab går opp i brann på folkrace-banen, rett utenfor byen der millioner av Saaber er blitt produsert siden 1949. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

Saab-seier – på en måte…

Mens Saabene ligger strødd rundt hele banen, er overraskelsen stor da A-finalen ikke blir vunnet av en Saab – men en liten Nissan Micra. For et nederlag, i Saabens hjemby!

En nærmere titt avslører at det på mange måter ble en Saab-seier likevel – bare karrosseriet er fra Nissan.

Trollhättan-konstruksjonen var aldri noen lettvekter, så her har noen brukt så å si alt fra en Saab og satt over på en liten japansk loppe.

Motor, gearkasse og drivverk er fra Saab. Til og med gearoverføringa inne i bilen er Saab, det kan man se på tenningslåsen ved siden av gearstanga, nede på gulvet.

Bare Saab som kunne finne på noe sånt. Den gangen.

Bilcross.nos anbefalinger for en folkrace-helg i Trollhättan:

HJØRNESTEINSBEDRIFT I TROLLHÄTTAN: Saab-fabrikken og bilene som rullet ut herfra har vært en del av byen og befolkningens liv i over 60 år. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.

SMK Trollhättan arrangerer løp på Hedeängsbanen som ligger rett ved byen. Kompakt, liten arena med ganske god oversikt over banen og kort vei mellom depot og publikumsplass.

SMK Trollhättan: www.smktrollhattan.com

Rett ved banen ligger Saab-fabrikken, både den gamle og den mer moderne. På andre siden av byen ligger et Saab-museum som er verdt en titt – også med mye motorsport-relatert.

Saab-museum i Trollhättan: www.saabcarmuseum.se

Midt i byen ligger et lite, sjarmerende hotell. Damen bak skranken kunne fortelle at de fleste i familien hadde jobbet for Saab, og hun fant kjapt fram gamle hefter og bøker. Hele døra inn til matsalen er dekket med Saab-modeller.

Hotell Bele, Trollhättan: www.hotellbele.se

Interessert i å reise på folkrace ellers i Sverige?
Svenska Bilsportförbundet: www.sbf.se/sportgrenar/folkrace

SLUTTKJØRT: En Saab går opp i brann på folkrace-banen, rett utenfor byen der millioner av Saaber er blitt produsert siden 1949. Foto: Stian Ormestad, bilcross.no.