Redder rustne skogsvrak: Sjekk disse bilbyggene!

Dette er et helt OK bilcross-emne, i Do diin racingteams øyne – et opprustet skogsvrak i andres øyne. Foto: Privat.

Dette er gjenbruk av beste bilcross-sort, av gamle klenodier som ellers hadde stått og rustet bort og forurenset naturen. 

Les flere saker om bilcrossbiler i Bilcross.no-arkivet.

«Hei fra Norge! Jeg jobber for en norsk nettavis som dekker Bilcross, eller folkrace, og jeg vil veldig gjerne høre mer om deres team og de tøffe bilcrossbilene deres», var første henvendelse fra Bilcross.no.

Det hender ofte at teamet med de «udda» bilene sanker inn pokaler. Ikke bare er bilene spesielle, med de går godt også. Foto: Privat.

«Udda» konkurransebiler

Mange nordmenn følger nemlig det finske folkrace-teamet på Facebook: Do diin racingteam.

De har et pågangsmot som mange kan misunne dem, der de nærmest graver frem bilvrak og setter dem i stand til mildt sagt «udda» konkurransebiler.

Do diin racingteam svarer kjapt, og forklarer at teamet består av fem kompiser som bygger biler i egne garasjer. De holder til på hver sine kanter av Finland: Lapua, Seinäjoki og Jyväskylä.

De lar gjerne Bilcross.no bruke bilder av bilene sine – se alle de spesielle doningene lenger ned i saken!

Sporer opp skogsvrak

– Vi søker etter biler på nettet, og når vi finner noe spesielt eller gammelt så prøver vi å få kjøpt det. Noen ganger er det vanskelig å spore opp eieren, for nesten alle bilene vi er interessert i er forlatte biler i skogen.

En liten hissig russer, Moskvitch, med tidsriktig kledning i depot.

Men denne gjengen bruker vel så mye tid på å spore opp rette vedkommende, så bilen kan kjøpes og fjernes fra naturen – og bli til ny glede for både sjåføren og ikke minst folkrace-publikumet.

ZAZ 965A er en 1960-talls småbil produsert i Ukraina i Sovjet-tiden. Ikke mange bilcrossbiler med selvmordsdører som svinger feil vei – men i Do Diin racingteam er det blitt mange av dem.

For med gamle miniatyrbiler og sjeldenheter som Goggomobil og Moskvitch, og på andre enden av skalaen digre amerikanske slodder, sperrer mange øynene opp.

Mange av bilene har stått i mange tiår og rustet nesten helt bort. Men de får likevel et nytt liv på finske folkeracebaner. Det er nesten som et mirakel.

En hobby som tar nesten all fritid

Under det spesielle ytre, er bilene ganske så like: – Vi bygger alltid nytt gulv, tilpasset Volvo eller Ford forstilling, og alltid Volvo bakstilling. Motor og gear er også Volvo eller Ford.

– Finske folkraceregler tillater at torpedoveggen kan flyttes 30 centimeter og akslene kan flyttes fremover, men hjulavstanden må være den samme, forklarer de til Bilcross.no. Ved å flytte hjulene fremover sørger de for bedre vektfordeling på bilene.

– Vi er ikke et profesjonelt team, men bygger biler som en hobby – en hobby som tar nesten alt av fritiden vår. Og alle bilene er bilcrossbiler som går i finsk folkrace.

Og bilene høster mye oppmerksomhet, sjekk bare her:

En mikrobil fra 1960-tallet, som ser ut som har stått i skogen nesten helt siden den var så å si ny: Goggomobil.

En diger amerikansk slodde, Mercury Comet, får et nytt liv på bilcrossbanen.

Auto-Union 1000 Universal, en sjelden veteran som var forløperen til Audi.

Det er lenge siden det ble rigget en Skoda 1000MB her til lands, men det var en ganske vanlig bilcrossbil på 1980-tallet.

Det hender at det slenger med en VW 1600 TL i norske bilcrossløp fremdeles, men så å si aldri i nyrigget bilcrossversjon.

Det har ikke gått mange Miniene i norsk bilcross. Her er en nyrigget Mini på vei ut på finske bilcrossbaner.

Også en ikke uvanlig bilcrossbil her hjemme i tidligere tider – men i dag? Bare gale finner finner på å rigge en Renault Dauphine til bilcrossbil i dag?

En rusten og solfalmet Lloyd er klar for kamp på bilcrossbanen.

Restene av en BMW 700 coupe skal bli til en nyrigget bilcrossbil.

En gammel Autobianchi har fått en monstermotor i hekken.

En aldrende og falmet Ford Mustang.

Flere veteraner med stjerne på panseret er blitt bygd opp til bilcrossbiler av Do Diin racingteam.

Ford Anglia stasjonsvogn.

Riggingen av en Moskvitch.

Sjeldne bilcrossbiler på rekke og rad!

Finnene modder bilene sine kraftig. Det er lov å flytte akslene, men ikke forandre hjulavstand.

De reneste vrakene er utgangspunktet for det som tilslutt blir strøkne, nyriggede bilcrossbiler av sjelden sort.

VW Carman Ghia som bilcross-objekt.

Volvo P1800 klar for bilcrossbanen.

I Finland er små hekkmotoriserte biler fortsatt vanlige, som Hilman Imp og NSU. Her til lands er det lenge mellom hver gang vi ser noe sånt lenger.

De gamle klenodiene kommer tilslutt på startstrek i finske løp. Alle foto: Privat.

Kort om finske folkraceregler:

  • Du kan flytte akselene, men akselavstanden må være den samme som originalt.
  • Hvis du bytter til en motor av et annet merke enn originalt, kan motoren være på maks 2.250 kubikk. Bilen må veie minst 870 kilo.
  • De beste bilene har 200 – 240 hestekrefter og girede kasser.
  • Budprisen i Finland er 1.400 euro. Bileierne kan legge inn tre bud, andre kan bare legge inn ett. Alle som legger inn bud må ha finsk førerlisens. Budgebyret er 30 euro.
  • Vi har fått denne linken med oversikt over bilcrossløp i Finland (ekstern link).
  • Do Diin racingteam finner du på Faceboook.

Les flere saker om bilcrossbiler i Bilcross.no-arkivet.