Det er ikke første gang telemarkingene er utålmodige etter å komme i gang med bilcross-sesongen

SESONGSTART 1983: Styret i KNA Notodden er klare for sesongstart 1983. I år går sesongstarten enda tidligere – allerede i januar – i Telemark. Faksimile: Telemark Arbeiderblad, 12. januar 1983.

VINTERLØP: Akkurat som i 2019-sesongen, var fylket først ute med å arrangere bilcrossløp også tilbake i 1983. 61 biler som slåss på en drøyt 400 meter lang grusbane var mer enn nok til å trekke over 1.000 tilskuere en vinterdag for 36 år siden.

Les også: Starter 2019-sesongen grytidlig med 3-timersløp

Sesongstarten 2019 står NMK Grenland for med 3-timersløp lørdag 12. januar. Det er første løpet av tre i 3-timerscupen 2019. Les mer om det her.

ACTION: VG viet en helside til bilcross sommeren 1983, med actionbilder fra Notodden-banen. Faksimile: VG.

Men også i 1983, for 36 år siden, var Telemark fylke først ute:

Stor interesse for Telemarks første bilcrossløp

Den gangen var bilcross-sporten noe nytt og ukjent for mange. Den helt ferske KNA-klubben på Notodden hadde fått lov å lage en liten bilcrossbane i kvartsbruddet til Tinfos Jernverk.

Den drøyt 400 meter lange banen gikk stort sett på allerede opparbeidede veier i bruddet.

Interessen for løpet var stor – på alle vis: Det stilte over 60 biler til start, og det kom over 1.000 tilskuere. Alt fra lokalaviser til riksaviser og sladderblader slo det stort opp i sine spalter.

PUBLIKUMSYNDLING: Vinneren av sesongens første bilcrossløp i 1983 ble en skikkelig publikumsfavoritt. Faksimile: Telemark Arbeiderblad.

Hele 19 bud på et løp!

Telemark Arbeiderblad forklarte sporten ved å vise til sikkerhetsinnretninger i både bil og for sjåfør. Og at det er en sport for alle og enhver:

«Etter et løp er det full anledning for hvem som helst til å kjøpe en av bilene. Og eieren har ikke lov til å nekte. Når det finnes en slik regel, sier det seg sjøl at man ikke investerer 20.000 kroner i en bil».

Avisa kan sågar fortelle at VW bobler og NSU-er er de mest populære bilene i sporten, og at det i det rekordløpet på Hovlandbanen i Larvik ble lagt inn hele 19 bud totalt.

Slipper å få taket tredd nedover hodet

STARTLISTEN: Dette var de 61 deltakerne i sesongestarten 1983. Faksimile: Programbladet for stevnet.

– Denne sporten er både billig og ufarlig, forsikret KNA Notodden-formann Odd Erik Helmersen til avisa Varden:

MERKELIG REGEL: Budregelen vakte oppsikt i bilcrossens spede barndom. Faksimile: Varden.

– Vi kjører bare gamle standardbiler, stort sett av årgang 1965 og deromkring. Disse blir ribbet for alt, unntatt sete og instrumenter.

– I tillegg blir de stivet opp, slik at om man går rundt, så slipper kjøreren å få taket tredd nedover hodet.

Formannen forteller at sammenstøt ikke er til å unngå, og at «ingen av bilene vil garantert være fine å se på etter løpet».

Pleier aldri å komme til mål

Publikumsfrieriet var av denne sorten i startfasen av sporten: Bulking og taking var det man bød på. Løpsannonsene i lokalavisene sto ikke under «sport», men «underholdning».

PR-sjefen for løpet var den langt ifra ukjente Stein Arne Fossheim, speaker gjennom «alle år» med bilcross.

PROGRAMBLAD: Over 1.000 tilskuere kunne kjøpe programbladet for stevnet for 5 kroner. Faksimile: Programbladet for stevnet.

Han ramset opp flere favoritter til løpet til lokalavisene, og nevnte også KNA Notodden-formann Helmersen som skulle delta selv med en Saab 96:

– Men han pleier aldri å komme til mål. Det er bånn gass fra start til mål og det ender ofte med velt, og det er publikumsvennlig da.

«Litt av et lurveleven»

Søndag 20. februar braket 1983-sesongen løs: «Litt av et lurveleven», rapportere Telemark Arbeiderblad.

De telte minst 20 inntauinger av uheldige sjåfører som måtte gi tapt etter bulk og krasj. De fleste bilene så ut som de reneste totalvrak, ifølge Varden, som telte rundt 10 rundkast på taket.

Og selv om så å si halve startlisten helt fra bilcrossens spede barndom besto av bobler, var det en helt annen slags bil på toppen av resultatlista:

Publikumsfavoritt i en bitteliten bil

SE OG HØR: Til og med sladderpressen fikk øynene opp for bilcross-sporten. I sin sedvanlige tabloide stil ble dramatikken slått stort opp. Terje Johnsen (NMK Grenland) holdt på å velte på taket. Faksimile: Se og hør.

Vinnerbilen var en BMC Mini Cooper, kjørt av John Johansen (NMK Kongsberg) – som startet helt nede i C-finalen og kjørte seg helt opp til A-finaleseier. En illsint Mini Cooper, ifølge TA:

BULK OG KRASJ: Publikum kom for å se action, og det bød bilcrossen på. Faksimile: TA.

– Når så det i tillegg sitter en frekk og våken sjåfør bak spakene fikk de omlag 1.000 tilskuerne se en rekke forbikjøringer av skoleeksempel-kategorien.

Det hadde gått svært trått for Kongsberg-kjøreren i de innledende rundene, der han bare såvidt klarte å skaffe seg nok poeng til en finale. Men da det gjaldt som mest, slo han til i finalene og ble publikums store yndling.

I A-finalen kom han ut som nummer fem av seks, men i løpet av seks finalerunder plukket Johansen en etter en konkurrent – den siste var Henning Knigge (NMK Drammen) i Simca 1000 i aller siste runde. På tredjeplass kom Inge Brandal (NMK Kongsberg).

Mer enn doblet publikumstallet til neste løp

Og bud? Det ble lagt inn ett eneste bud på dette stevnet. Og det var ikke på vinnerbilen.

«Stevnet ble meget raskt og forsvarlig avviklet og banemannskapene gjorde en kjempejobb. En stor jobb gjorde også speaker Stein Arne Fossheim som holdt liv i de mange tilskuerne med sine mange muntre historier og kommentarer», oppsummerte Varden påfølgende mandag.

Bilcrossbasillen hadde spredd seg til Telemark, og KNA Notodden var ikke sene om å kjøre enda et bilcrossløp. Allerede Kristi himmelfartsdag samme år ble det kjørt et nytt løp i Kvartsbruddet med full startliste på 70 biler og publikumstallet gikk fra 1.000 til 2.500.

Og allerede ved disse tider i 1983 var det 800 lisensierte bilcrossførere i Norges land.

Så hardt gikk det for seg på Notodden-banen på 1980-tallet:

Og hva med seierherren i sesongstarten 1983, John A. Johansen? Han finner vi på Facebook, og skjønner umiddelbart at vi har kommet i kontakt med rette mann: For der er det bilde av en flott Mini i godt driv på isen. Han blir 70 år i år, og kjører fortsatt fort med Mini, nå i historisk racing – men han er ikke helt fremmed for et bilcross-comeback. Les mer om John her.

Les også: Starter 2019-sesongen grytidlig med 3-timersløp

Tidenes første på taket: – Det var vinn eller forsvinn!

,