Alt og alle deles på midten i budpris-spørsmålet

PRIVAT SALG: Det bygges færre nye bilcrossbiler, og budkøene vokser. Og får du ikke bil på bud, må du regne med at prisene er presset godt oppover på privat salg. Foto: Stian Ormestad.

BUDPRIS: Det er to måter å lese statistikken på – minst: Et stort flertall vil beholde budprisen som i dag. Men slår vi sammen alle som ønsker en eller annen økning til mellom 10.000 og maks 20.000 kroner, er det et bittelite flertall for å heve budprisen.

Hva mener du budprisen bør være? Stem her – og sjekk stillingen!

Avstemningen på Bilcross.no er en uhøytidelig avstemning, som ikke kan regnes som fasit.

Men likevel – den virker til å gjenspeile virkeligheten noenlunde greit etter at drøyt 1.600 Bilcross.no-lesere har avgitt sin unike stemme:

Hvis spørsmålet var «ja eller nei til høyere budpris?» ville svaret vært «ja» med knappest mulig margin

BUDKØ: Folk som vil handle – og beholde – bilcrossbiler i budkø etter 1. runde i Bilcross.no-cup 2018 på Basserudåsen, NMK Kongsberg. Foto: Stian Ormestad.

Miljøet er delt på midten. Det kommer klart frem i debatten, og det viser også Bilcross.no-avstemningen.

For slik det ser ut nå, har hele 48 prosent stemt for å beholde budprisen som i dag. Det er det enkeltsvaret som har fått flest stemmer, med god margin.

Men slår vi sammen alle de som har stemt for heve budprisen, får vi et flertall på 52 prosent.

Det vil si at hadde vi spurt spørsmålet «Ja eller nei til høyere budpris?», så hadde ja til høyere budpris ledet med en bitteliten margin.

Stadig flere ønsker en høyere budpris

Og av alle alternativene med høyere budpris har 15.000 kroner fått flest stemmer. Videre følger 12.000 hakk i hel, 10.000 er et stykke bak, sammen med de andre alternativene fra 11.000 til 20.000 kroner.

Så skal vi huske på at her har alle fått lov å stemme – vi har ikke kontroll på hvorvidt det er aktive eller ikke som har stemt. Det er nok en salig blanding, selv om vi kan anta at det er flest aktive.

I forum rundt om ser vi at de som bygger bil ofte vil ha høyere pris – ikke så rart, siden de er «selgeren». Og de som mest kjøper bil på bud vil ha samme pris som i dag – ikke så rart, siden de er «kjøperen».

Men dette er en regel med mange unntak. Langt flere «kjøpere» vil også ha høyere budpris, med tanke på nybygg som sporten er helt avhengig av.

Vi ser en endring mot at stadig flere jevnt over ønsker en høyere budpris enn dagens 9.000 kroner.

Bør budprisen heves til 15.000 kroner?

Derfor blir det en hard nøtt å knekke når en eventuell endring i budprisen skal avgjøres denne høsten. Norges Bilsportforbund (NBF) har spurt klubbene om råd, og råd får de helt garantert.

Men er disse rådene like sprikende som inntrykket fra debatten så langt, som også understøttes av Bilcross.nos uhøytidelige avstemning, da blir det svært spennende å se hva som skjer.

For hvis budprisen skal heves, hva skal den heves til? 15.000 kroner har fått flest stemmer av alle alternativene fra 10.000 kroner og opp til 20.000.

Argumentet som går igjen i debatten er at 15.000 kroner ville vært summen dersom budprisen fra bilcrossens spede start for 37 år siden hadde vært indeksregulert hele veien.

Det argumentet har fått såpass gehør at snaut halvparten av den halvparten som mener budprisen bør økes har stemt på 15.000-alternativet.

Alt og alle deles på midten i bud-spørsmålet

Det vil si at alt og alle deles på midten i bud-spørsmålet: Halvparten vil beholde budprisen som i dag, den andre halvparten vil øke den i en eller annen grad. Og halvparten av de som vil øke, mener 15.000 er rett pris.

Men en ting er helt sikkert: Det blir ikke lett å spå utfallet av høstens budpris-diskusjon på Bilsportkonferansen.

Svarfrist for klubbene er 15. oktober.

Hva mener du budprisen bør være? Stem her – og sjekk stillingen:

 

Hva mener du budprisen i bilcross bør være?

Vis resultater

Loading ... Loading ...

Nå tømmes butikkene for popkorn: Bilcrosserne diskuterer budreglement – igjen!