
UTESTENGT I ETT ÅR: Overtredelsen er så grov at suspensjon i 12 måneder ble idømt av NBFs domsutvalg. Bildet er et illustrasjonsfoto og har ingenting med denne konkrete saken å gjøre. Foto: Stian Ormestad, Bilcross.no.
Innmeldte mente at det han hadde gjort var helt vanlig i miljøet og at ingen andre var blitt straffet for lignende forhold. Han mente derfor at han ikke skulle straffes. Løpsleder, jury og nå NBFs domsutvalg er ikke enig.
Les også: Sjekk den fantastiske gjestelista.
Sjekk også Bilcrosspraten: «Kimback».
Først resulterte prøvekjøringen på offentlig vei utenfor baneområdet i at deltakeren ikke fikk stille i løpet neste dag, det meddelte løpsleder der og da. Bilcrossbilen ble sett langs offentlig vei av noen av løpets funksjonærer, og løpsleder kom til og meddelte deltakeren deltakelse-nekt der og da.
Juryen ble varslet, saken meldt inn til Norges Bilsportforbund (NBF), og saken ble behandlet i NBFs domsutvalg i starten av juli, der begge parter opprettholdt sine opprinnelige innstillinger. Ingenting ble benektet, sakens fakta ble ikke diskutert, det kommer frem av referatet som nylig ble publisert på NBFs nettsider (ekstern lenke).
Testkjøring med fatale konsekvenser

ALVORLIG ULYKKE: – Legene sier jeg er heldig som overlevde, det kunne gått enda verre enn det det gjorde, fortalte Kim Lien til Bilcross.no i en tidligere Bilcrossprat, der han advarer sterkt mot testkjøring som «alle» driver med. Kim vil aldri kunne gå igjen, etter at han «skulle bare» på offentlig vei utenfor verkstedet sitt. Foto: Privat.
Tidligere har Bilcross.no tatt en Bilcrossprat med Kim «Torpedo»-Lien, som skulle kjapt teste bilcrossbilen – det gikk forferdelig galt. – Jeg «skulle bare», og nå kommer jeg aldri til å kunne gå igjen.
Et lite drag langs offentlig vei endte i en forferdelig ulykke, der den da 31 år gamle bilcrosseren ble fløyet med ambulansehelikopter til Ullevål sykehus for livreddende behandling.
– «Alle» gjør det, tar seg en kjapp testtur, og alle tenker at det går bra. Men det blir så alvorlig, hvis det først går galt, sier Kim, som gjerne ville dele sin historie.
Se Bilcrosspraten med Kim her:
Oppretthold sin forklaring
Juryen mente rett straff der og da var diskvalifikasjon etter generelle bestemmelser (GB) og begrunnet forholdet som brudd på GB artikkel 12.2.1 punktene c) og d). De besluttet også å innstille til NBF om ett års suspensjon.
Innmeldte opprettholdt sin opprinnelige forklaring: Det kunne være feil på forstillingen på bilcrossbilen hans, og han ønsket å sjekke dette ved å kjøre bilen.
Han kjørte ut på fylkesveien, men kjørte kun cirka femti meter og snudde på første mulige sted, ifølge sin forklaring – som han opprettholdt hele veien.
Uenig i at han burde straffes
Løpsleder forklarte at hun hadde mottatt en telefon klokka 22.15 kvelden før løpet. Telefonen var fra noen av hennes funksjonærer som hadde stoppet en bilcrossbil som hadde vært på fylkesveien.
Hun møtte innmeldte og fortalte ham at det ikke ble noe kjøring i løpet påfølgende dag og at forholdet ville bli rapportert til juryen. Morgenen etter innrømte deltakeren de faktiske forhold til juryen.
Innmeldte mente at det han hadde gjort var helt vanlig i miljøet og at ingen andre var blitt straffet for lignende forhold. Han mente derfor at han ikke skulle straffes.
Domsutvalget: Grov forseelse
Domsutvalget finner det bevist at innmeldte har kjørt en uregistrert og uforsikret motorvogn på offentlig vei med en fartsgrense på 80 km/t. Hastigheten til vanlig trafikk på veien må derfor antas å være relativt høy med tilsvarende risikopotensiale.
Det vites ikke om det var annen samtidig trafikk på veien da testingen ble utført, men det kan heller ikke ha vært åpenbart for innmeldte at det ikke ville kunne skje, heter det i dommen.
Det er åpenbart for Domsutvalget at innmeldte skapte et risikobilde som kunne fått store konsekvenser for ham selv, arrangøren og NBF. Derfor kan forseelsen ansees som grov.
Domsutvalgets konklusjon:
- Innmeldte idømmes 12 måneder suspensjon gjeldende fra doms dato.
- Beslutningen er enstemmig.