To bilcross-legender: Vidar og Viva’n – SE VIDEO!

BILCROSS-PROFILER: Vidar Engelstad fikk som 21-åring høre om noe nytt; bilcross. Det hørtes moro ut, tenkte han – og rigga en 13 år gammel Vauxhall Viva til bilcrossbil. 35 år senere er både Vidar og Viva’n fortsatt med på moroa. SE VIDEO OVER.

BC16_SMADOL_233

VIDAR OG VIVA’N: Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) og hans Vauxhall Viva Firenza Coupe fra 1972 – «Svarten 2». Foto: Stian Ormestad.

I denne saken finner du link til flere bilder av Vidar og Viva’n – og Smådølfestivalen 2016.

Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) fikk høre om noe som var på gang av en kompis, som skrudde på en Ford Anglia for å kjøre det første offisielle bilcrossløpet i Norge. Det gikk av stabelen på Hakavik høsten 1981.

Vidar fikk tak i en 1968-modell Vauxhall Viva, røska ut stoler, seler og alt annet unødvendig inventar, kjøpte racingstol og personlig sikkerhetsutstyr, meldte seg på – og var i gang med det som skulle bli en livslang lidenskap.

Bilcross ble en umiddelbar suksess. Utover 1980-tallet var det kjøring hver helg på mange baner i kort avstand fra Tønsberg. De fleste av dem er borte i dag.

BC16_SMADOL_224

VIDAR OG VIVA’N: Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) har skuffa mye grus fra bakhjulene på hans to Vauxhall Viva-er opp gjennom årene. Foto: Stian Ormestad.

Vauxhallen med kallenavnet Svarten fikk mye juling, men holdt ut hele 1980- og 1990-tallet. Men rett over årtusenskiftet var det slutt.

I den 19. sesongen kom dødsstøtet i første sving på Hovlandbanen i Larvik.

Den gamle sliteren hadde tatt formen til en banan. Et langt liv, der mesteparten var tilbragt på bilcrossbanen, var over for den gamle engelskmannen.

Eller – ikke helt. Vidar kom over et nytt karosseri, der de aller fleste delene fra den gamle ble satt over på den nye – og Svarten 2 var klar for bilcrossbanen.

Hoggeren som tok i mot vraket av den gamle var fortvila over å gi vrakpant på så lite, forteller Vidar og ler.

BC16_SMADOL_241

VIDAR OG VIVA’N: En godt brukt Vauxhall Viva Firenza Coupe fra 1972. Foto: Stian Ormestad.

Med nytt karrosseri og ny giv gikk Svarten 2 som et skudd. Det ble for første gang både heatseier og finalekjøring.

Det ble til og med bud på bilen i siste løp for sesongen, et bakkeløp i Hof.

Da ble det en lang og mørk vinter på Tolvsrød. Vidar gikk en vinter i møte uten å gnikke og gnu, banne og skru på den gamle Vauxhall Viva-en. Rett og slett en fæl vinter for Vidar.

Men da løvet spratt våren etter, dukka Vauxhall-en opp på Vårvelta på Lyngåsbanen. Der var Vidar på plass med en budkonvolutt – første og eneste gang han har lagt inn bud.

– Men nå er den vel freda, spør Vidar med et lurt smil. Det har aldri noen gang vært bud på bilen igjen.

BC16_SMADOL_219

VIDAR OG VIVA’N: Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) syns det er mest moro, og snart like slitsomt å kjøre bilcross. Men han fortsetter så lenge han klarer å holde liv i den gamle Vauxhall-en. Foto: Stian Ormestad.

Svarten 1 holdt ut 19 sesonger, Svarten 2 går nå sin 17. sesong. Dette karosseriet er en 1972-modell Vauxhall Viva Firenza Coupe.

Hverken den 44 år gamle bilen eller 56-åringen inni har tenkt å gi seg riktig enda:

– Men, den dagen Vauxhall-en gir seg, da gir jeg meg. Du veit, jeg har kjørt mot alle stjernene i dag: Petter og Henning Solberg, Sverre Isaksen – alle sammen. De har kjørt fra meg hele hurven.

BC16_SMADOL_226

VIDAR OG VIVA’N: Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) og hans Vauxhall Viva Firenza Coupe fra 1972 gjennom velodromen på Smådøl. Foto: Stian Ormestad.

– Du har aldri kjørt bilcross for å vinne?

– Nei, dette er jo bilcross – det viktigste er å delta og ha det moro. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner utover det.

– Har jeg hatt noen finaler i det hele tatt ‘a? Jo – en B-finale da Svarten 2 var nyrigga. Og en C-finale en gang i tida. Aldri A-finale – men kanskje den kommer nå?

BC16_SMADOL_222

VIDAR OG VIVA’N: Vidar Engelstad (NMK Tønsberg) har kjørt løp hvert eneste år siden debuten på Hakavik, i Norges første bilcrossløp, høsten 1981. Foto: Stian Ormestad.

I denne saken finner du link til flere bilder av Vidar og Viva’n – og Smådølfestivalen 2016.

Klikk her for å finne flere saker om bilcross-profiler og alle deres snåle prosjekter!

, ,