Skoda av sjelden sort

Tor_Kristian_Ormestad

SKODA I TET: Tor Kristian Ormestad (NMK Tønsberg) i tet – der han helst vil være med sine Skodaer. Foto: Stian Ormestad.

Tor Kristian Ormestad (22) sverger til Skoda, og nå skrur han sammen en coupe med råttent rykte. Det kan meget vel bli den siste nyrigga «rapiden» som kastes utpå bilcrossbanen.

– Til og med på juniorkurset kjørte jeg Skoda. Den var lånt, og jeg ble så ivrig at jeg tok gearkassa på’n…..

Tor Kristian Ormestad hadde ikke noe godt første møte med Skoda. Ikke det andre eller tredje, heller. Det tok litt tid før det løsnet. Det kan nesten karakteriseres som et hat/elsk-forhold.

– Jeg var ikke i en eneste finale den første tida. Første sesongen lånte jeg en Skoda med Ford-motor. Den kjøpte jeg før den andre sesongen. Første finale var på klubbløpet til NMK Tønsberg høsten 2005. Da ledet jeg A-finalen helt til siste innspurt og det ble andreplass.

Etter det har det blitt finaleplasseringer i nesten hvert eneste løp, uten at det er blitt bud på Skodaene av den grunn.

Tor Kristian Ormestad, ofte omtalt ved sine to første initialer TK, har hatt fem Skodaer i bilcross, og bare en er blitt solgt på bud. Det skjedde etter tredjeplassen under Neglespretten på Hamar, siste løpet i fjor.

Skodaene har ikke kostet mer enn budprisen, det sørger smarte løsninger for.

– Det er en stor fordel med Skoda – ingen vil ha den! Det er nesten aldri bud på bilene mine, smiler TK lurt. Det er lite deler å få tak, men han har hamstret Skoda og har flere å ta av. Siste innkjøpet ga han to Skoda Rapid fra slutten av åttitallet, den ene hadde gått rett over 50.000 og den andre såvidt passert 30.000.

Nå er det å håpe at bilholdet blir mindre problematisk på banen enn det var for de stakkars eierne som hentet ut sine splitter nye, hvitlakkerte Skodaer på tampen av åttitallet.

Investeringen har garantert påført stakkarene mangt ett grått hår, hvis ikke de har revet alt håret av skallen. Skodaene fikk et rufsete rykte – fullstendig velfortjent. De dugde ikke til stort. Men på bilcrossbanen?

– Jeg har satt bort den ene for å ta vare på den, det er hvert fall planen, sier TK. Han gleder seg til å ta den andre ut på bilcrossbanen. Bilen blir tøff, og selv om vi snakker bilcross har utseendet noe å si. Selv om mange vil si at bilen er umulig å ratte.

– Den er SPESIELL å kjøre, ikke umulig. Det tok meg en drøy sesong å lære meg å kjøre den.

TK kjører heftig og hardt med sine Skodaer med hekkmotor. Det skal noe til å ratte sånn redskap effektivt. Og hvilken motor som sitter i hekken på «rapiden» vil han ikke avsløre – men at det ikke er Skoda er helt sikkert, orginalvare duger ikke.

– Jeg tror ikke det har sitti en sånn motor i en Skoda før, sier TK som vil takke pappa Tore Ormestad og ikke minst NMK Tønsberg-veteranen Åge Kjærran for hjelpen.

Selv om han selv jobber som mekaniker til daglig, hadde han neppe fått til så mange Skodaer på egenhånd, tror TK.

Åge Kjærran har en lang rekke «raringer» på samvittigheten med mange Reodor Felgen-løsninger – Kjærran har også bygd Skodaer med både Fiat, Ford, BMW og Volvo i hekken, Hillmann Imp med VW og Fiat i hekken og en haug med Renaulter. For å nevne noe.

Hvilken kombinasjon som kommer fra Tønsberg-leieren nå vites ikke. Men formene er fine – og det kommer vel til å gå fort detta å, Skodas sportslige navn på coupeen «rapid» betyr som kjent rask.

Først nå – 20 år etter at bilen rullet av samlebåndet – stemmer navnet.

,